Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-17, 17:17   #1
benign benign är inte uppkopplad

Question Lovikavantar - vända ut och in??!

Hej,
Jag är ny, både här och som stickare. Jag har klarat av en mössa och har nu gett mig på att sticka ett par lovikavantar efter beskrivning ( http://www.syochsytt.se/vantar.php ). Jag kom inte längre till när jag, efter att mudden är stickad, skall vända arbetet ut och in.
Jag förstår det som att vitsen är att jag skall kunna fortsätta sticka räta maskor som ändå blir aviga i förhållande till mudden.

Jag har vänt och vridid på min lilla mudd men tycker allt ser ut precis som innan.

På höger sticka har jag senast stickade maskan, sista maskan i varvet. Från den hänger garnet ned. På vänster sticka har jag första stickan på varvet. (jag stickar på 4 stickor men de två i mitten är väl knappast nödvändiga att nämna).

Det enda jag kan komma på är att helt enkelt vända vid det som hittills varit sista maskan och låta den vara den första framöver. Det som oroar mig är att jag får en känsla av att det då blir ett hål mellan första och sista maskan i det varv jag gjorde just innan vändningen....

Jag skulle bli jätteglad om någon kunde reda ut det här så att jag kommer vidare!
benign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 17:32   #2
Flia Flia är inte uppkopplad

Det märker du ju redan efter ett eller två varv.
När jag är osäker på mönstret så "lyder" jag bara först (oftast är det då mönstret som är rätt, inte mina tankar). Blir det tokigt så är det ju bara något varv att repa upp.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 17:58   #3
mittens mittens är inte uppkopplad

Jag brukar göra så att jag vänder, lyfter första och stickar sedan, ett litet hål blir det men det kommer inte att synas och blir det ett hål så är det bara att sy ihop det lite snyggt.
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 18:24   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Nu var det jättemånga år sen jag stickade lovikkavantar, men jag kan tänka mig att jag i din situation skulle sno garnet runt den maskan som blir sist på varvet nu.

Alltså den där första maskan på vänster sticka. Lyft den över till höger sticka. Lägg garnet (det som sitter fast i nystanet) så det nu ligger som om du skulle sticka nästa maska avig. (Alltså den maska som nyss var nummer 2 på vänstra stickan.)
Sätt tillbaka maskan på vänster sticka.

Vänd och sticka som vanligt. När du kommer fram till maskan som fick ett bälte runt sig kan du sticka både maskan och bältet som en maska.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 19:26   #5
benign benign är inte uppkopplad

Tack för de goda råden. Jag tror jag prövar Mittens metod på ena och Cessis på andra, så lär jag mig också något på kuppen.

Tack, tack!
benign är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:45.