![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 | |
|
ja den har jag sett och funderar lite på att prova göra
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Mönstret till spiralsockan är lättare att göra i verkligheten att att beskriva med ord.
Eftersom du är nybörjare så föreslår jag att du stickar spiralsocken fram och tillbaka på två stickor. Sticka resåren först, 2 räta, 2 aviga osv. Inga problem eller hur? När du stickat resåren så är det dags att göra mönstret. Då stickar du först 1 avig maska och sedan fortsätter du med 2 räta och 2aviga varvet ut. När du stickat fyra varv, så fortsätter du att förskjuta mönstret, genom att börja varvet med 2 aviga och sedan sticka 2 räta. Har du kommit så här långt är det bara att fortsätta. Spana in en maska som består av 4 räta varv neråt. Ovanpå den här maskan ska du fortsätta att sticka 4 räta varv. Maskan till vänster om denna ska också stickas rät. Sen räknar du bakåt till början av varvet, 2 aviga, 2 räta, osv. Har man stickat en bit i mönstret så ser man hur det ska vara. I diagramform ser det ut så här (läs från höger till vänster, uppifrån och ner en rad, ett varv) aarraarraarr Vanlig resårstickning, 2 r, 2 a aarraarraarr aarraarraarr arraarraarra Första mönsterrapporten. Förskjut en maska åt vänster. arraarraarra arraarraarra arraarraarra rraarraarraa Andra mönster rapporten. Varvet börjar med 2 aviga, istället rraarraarraa för en. rraarraarraa rraarraarraa raarraarraar Tredje rapporten, börjar med en rät maska, 2 aviga osv raarraarraar raarraarraar raarraarraar aarraarraarr Fjärde rapporten, 2 räta, 2 aviga osv. aarraarraarr aarraarraarr aarraarraarr |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
tack toppen
nu ska jag prova. har gjort tossor till mig själv som blev riktigt bra och varma men saknar ett skaft så jag ska göra ett försök med dessa...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ska kolla med min mamma (80 år) som har stickat raggisar till mig sen barnaminne och fortfarande.//Ann
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:43.