![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#16 | |
|
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
Jag måste säga att jag, personligen, inte tar det så hårt om det startas många ämnen med samma fråga.
Det är väl förståss att ta allting med en nypa sallt då också. Om nån t.ex. inte orkar fortsätta på sin egen tråd, utan istället skapar en ny, då har man kanske gått över gränsen för vad som är okej i mina ögon. Men om man har en fråga gällande en viss sak och inte har frågat nåt om det tidigare/ser en tråd i samma ämne man kan fortsätta på, ja... varför är det då så jobbigt om nån startar en ny tråd? Som någon redan nämnde så kan det ju många gånger vara frågan om nån som redan plöjt igenom alla trådar som finns i ämnet, men har en lite annan vinkling, eller ännu en fråga, man vill ta upp. Då är det ju lättare att starta en ny tråd än att fortsätta på nån som kan vara flera månader gammal. Nog för att trådarna "lyfts upp" om du skriver ett nytt inlägg. Men vem orkar plöja igenom en gammal tråd bara för att komma fram till det allra sista inlägget var det finns en ny fråga? Har märkt att såna frågor ofta lämnas obesvarade... Dessutom, dethär är ju faktiskt ett diskussionsforum. Många kanske helt enkelt vill diskutera saken också, inte bara ställa sin fråga och få en hel hög med information. Man kanske vill vrida och vända på det lite tillsammans med andra. För var annan stans än på ett forum ska man diskutera? Fiktivt exempel: Direkt om du startar en ny tråd med ordet "vetevärmare" i rubriken så får du massvis med svar om att "ämnet har nog diskuterats redan, läs gamla trådar". Men man kanske inte vill göra det. Jag vill fråga just exakt dethär, jag vill prata tygval, erfarenheter och helt enkelt få lite direkt respons, istället för att bara läsa gamla saker. Andra har kanske iskuterat ämnet till leda, men inte jag. Bara för att någon redan pratat sönder ett ämne, betyder det ju inte att alla gjort det! Såklart det finns många trådar där folk kommer med en direkt fråga som skulle ha varit mycket enklare att direkt googla fram, eller kollat upp i sökfunktionen här. Men jag tycker att de flesta ämnen/trådar där folk säger "använd sökfunktionen!!" inte faller inom den kategorin. Samtidigt förstår jag inte heller varför det skulle vara så himla nödvändigt att behöva söka genom halva internet och hela sysidan innan man ska våga öppna truten på forumet? Många gånger är det ju mycket enklare att ställa en direkt fråga och få ett direkt svar av nån som faktiskt vet vad dom talar om, än att behöva söka ihjäl sig på internet. Varför ska man behöva vara så "jante-lagig" att man är så himla rädd att be om hjälp? Är det fult att starta en tråd och ställa en fråga (som det tar en kunnig person 10 sek att svara på), om man inte har spenderat två timmar på att googla på ämnet först? Jag kan inte förstå varför det skulle vara det? Är andras tid så dyrbar, men min tid så värdelös??? Det är ju inte heller så att man måste läsa alla trådar. Om det känns som ett för dig uttjatat ämne, strunta i tråden då! Och även om man vill läsa alla trådar, så behöver man ju inte heller svara på allt. För det är väl inte precis som att forumet drunknar i såna här trådar? Men än en gång, jag kan verkligen hålla med om att det finns trådar där det hade varit bättre om trådskaparen gjort lite efterarbete själv först och det skulle ju inte vara kul om sådana trådar dominerade här. Men som sagt var, så tycker jag att det inte finns särskilt många sådana trådar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
Samtidigt kan man ju se det så här: Om vi inte hade startat en massa nya trådar om samma ämnen, hade man inte fått upp lika många träffar när man söker, vilket gör att det är lättare att hitta relevant information på kort tid.
Nu är det snarare så att man söker och får väldigt många träffar (ja, jag är bra på att skriva vettiga sökord, men får ändå väldigt många träffar oftast), vilket gör att en del inte orkar eller har tid att läsa igenom allt och man då väljer att starta en ny tråd istället. Om man ska vara lite ödesdiger så kan man kalla det en ond spiral som vi själva nästlat oss in i... ![]() Förresten, jag tror helt klart på klistrade trådar som länkar till bra FAQ-trådar i underkategoriérna på forumet. Med klistrad menar jag en tråd som "sitter fast" överst i listan över trådar och inte flyttar ned när det kommer nya inlägg i andra trådar. Ett bra exempel på detta tycker jag att forumet på www.byggahus.se är. Ett exempel: Du funderar över vart man kan hitta stickemönster på internet och går in i stickning-och-virkningsforumet och kollar. Överst bland trådarna ser du en klistrad tråd som heter "Här diskuterar vi mönster på internet" till exempel. Du skiner upp som en sol och förkovrar dig i de trådar som handlar stickemönster på nätet. Eventuellt kan man kanske använda de här "taggarna" på något liknande sätt, men de har jag i ärlighetens namn faktiskt inte en susning om hur de fungerar... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
Tillis, du har sagt det jag tänkt på!
Det är lite av ond cirkel det här med att skapa många trådar av samma ämne, det blir svårare att söka... Man får upp 100 resultat och man måste kolla dem i allihopa och man tröttnar fort när ingen av dessa motsvarar det man sökt även om man försökt använda kloka sökord. Om man bara behöver kolla 2-3 tråd så blir det lättare att hitta det man behöver eller vid behov starta ny tråd. Men det jag säger är ju mest upprepan av Tillis sagt... haha. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
Det du säger Fiffi är klockrent vad jag också tycker. Trulsan
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
|
Måste också slänga mej in här.
Håller fullständigt med dej Fiffi!! Så himla bra sagt. Jag är ingen hejare på dator och vill inte heller lära mej. Har varit medlem här på sysidan sen 2007 och vet fortfarande inte fullt ut hur allting fungerar. Lärde mej t ex härom dagen att jag kan trycka på "nya inlägg" och då få upp ALLA forums inlägg i kronologisk ordning! Har fram tills nu enbart gått in i respektive forum och kollat om det fanns nåt nytt. Sysidan-världen har varit lite begränsad, måste jag medge. Har bara kollat maskinbrodyr, allmänt och fritt forum. Nu e jag helt plötsligt med på hela sidan! Vad jag egentligen ville komma fram till, var att det kanske är fler än jag som inte orkar sitta framför datorn flera timmar åt gången? Min filosofi är ungefär detsamma med datorer som med bilar....: Dom ska bara fungera! Har inte varken tid eller lust att, om jag får ett akut problem, sitta i 2 timmar och leta efter ett svar! Det har jag alldeles för mycket myror i brallorna för. Kan inte sitta still så länge. Kan och vill heller inte sitta/stå i 2 timmar och lirka med bilen om den inte vill starta. Då finns det andra alternativ. Vad är egentligen FAQ? Jag har inte den blekaste aning! Har nog sett det nån gång men jag vet inte vad det är eller betyder. Får inte jag (och säkert fler med mej) vara med på sysidan, när man inte är så duktig eller intresserad av datorer? Jag gick med här, för just av den anledningen att jag kunde få snabb och proffsig hjälp ganska snabbt med mina syproblem. Jag har prövat flera gånger att söka i gamla trådar, men inte hittat svar på just det jag vill veta. Antingen är det inte samma grej jag vill veta, eller så har jag kanske inte sökt på rätt ord.... men när jag inte KAN??? Oj oj, som jag svamlar. Undrar om någon förstår vad jag ville få fram? Rörigt blev det, men ligger sjuk i flunsan, så jag hoppas på överseende. Ha en god fortsättning allihopa |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:36.