![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Fingerborg i guld
Hej hopp alla syglada
Undrar om någon har någon teori om vem som kan tänkas ha använt en fingerborg i 18 k guld gjord 1881? Jag har den i min ägo och den är så liten och söt, passar på mitt lillfinger så det är ingen stor människa den var gjord till. På toppen har den en röd sten. Kan inte tänka mig att den fanns i ett "normalt" hushåll på 1800-talet. Men vem kan ha ägt den? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Fråga först i en guldsmedsaffär om dom kan läsa stämplarna var den kommer ifrån. Sen kan dom nog hjälpa dej på museet om fingerborget är gammalt vem som använde sådana. Lisa |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Kan ha varit en fästmansgåva.... men det är oxå möjligt att det är en ung dam som har använt den för att sy sin hemgift. Eller?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det finns en sida som heter "AntikPrat".Där kan du fråga så kanske det är någon som vet.Där kan du lägga in bild på fingerborgen också.
Lena |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ett antikvariat kanske vet något om fingerborgen och kanske värdet med om du är nyfiken på det. Spännande att fundera på vad den kan ha haft för syfte, kanske för ett barn i ett "bättre" hem, smycke eller kanske ett statusföremål som inte skulle användas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nu har jag lyckats tyda stämlarna inne i fingerborgen. Dom var något slitna så den är väl använd den lilla tingesten. Kan vara gjord av någon med stämpel NI och den är i storlek 0. Så himla gullig och den har sin lilla ask kvar också. Ska kika runt lite på antikprat och kolla stämplar där så kanske jag får fram vart ifrån den kommer. Tycker det är lite spännande
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Titta så fin den är.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Den är ju hur söt som helst
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Åh så fin fingerborgen är och vilken fin ask.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Inte undra på att jag blev kär i den. Fotot är dåligt så man ser inte alla dekorationer på den tyvärr.
Måste forska vidare om vem som gjort den för en "normal" människa i lägre rang har inte en fingerborg i 18 K guld. Jo jag men det är ju en annan sak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Forumvärd
|
Efter lite googling så hittade jag inte så hemskt mycket information, men de flesta källor verkar säga att det var en vanlig gåva från en fästman till sin blivande hustru under 1800-talet, och att ibland använde man sedan själva basen från fingerborgen till att göra vigselringen av.
Här finns en artikel, på engelska, om fingeborgar i allmänhet: http://artantiques.allinfo-about.com.../thimbles.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Intressant historia!
Det där med att göra basen till vigselring också. Rolig bit av historia du har där. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:04.