![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Håller med dig till 110%!
Många trådar blir det. Trassligt värre. På sistone har jag t.o.m. sett att man inte ens orkar plocka upp sin egen hyfsat nya tråd som man började på i förrgår, utan startar en ny istället, som egentligen är fortsättning på den förra. Det tråkiga är då att de som eventuellt svarat i den förra tråden, inte får någon hint om att det finns nya svar, som man ju annars får. /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Forumvärd
|
Jag håller med... Och jag börjar allvarligt talat fundera på att föreslå att man, så länge det finns trådar på samma tema som är mindre än i alla fall en månad gamla, ska hänvisas till dem och det nya ämnet låsas. Vem bli gladare över femtioelva frågor om samma sak?
Visst, det kan säkert vara svårt att tänka på att söka om man inte är van vid det och jag gissar på att många av medlemmarna här inte är vana vid forum som moderaras hårt när det gäller att man inte ska starta nya trådar i onödan, men, det hjälper inte när jag stör mgi så på det ändå. :P Men, det kanske är så att man ska börja med att göra som det görs nu och låta alla vänja sig vid det. När jag ser trådar som egentligen hör ihop med samma användares tidigare trådar brukar jag sammanfoga det ihop med en liten snäll kommentar. Kanske sådant arbete, ihop med länkande till gamla trådar man borde hittat kan hjälpa lite...? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag håller med på sätt och vis. Fast ibland kanske man faktiskt lusläst forumet på all relevant information man kan hitta, men inser att man har en lite annan vinkling/frågeställning än vad som tagits upp förut. Då kan man ju ibland lättare få (relevanta) svar om man startar en ny tråd istället för att fortsätta på en gammal. För det är ju oftast det man tänker på när man startar en ny tråd, att man vill ha svar på sin fråga, inte på att man ökar på antalet trådar i forumet... Men visst, finns det en hyfsat ny tråd som handlar om det man undrar, så ska man väl såklart fortsätta på den...
Förresten, om man ska vara kinkig: På tal om det här med att trådar har obegripliga rubriker så att man inte vet vad trådarna handlar om så är väl denna tråd ändå ett ganska bra exempel? Att folk startar nya trådar istället för att fortsätta på gamla har EGENTLIGEN inte så mycket gemensamt med bibeln... Hoppas jag inte retade upp någon alltför mycket nu, det var inte meningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ingen fara tillis du har inte retat upp någon. Men det står i bibeln "den som söker skola finna" och det är vad man oftast gör om man söker i forumet. Sista exemplet på lathet var ju maskinbrodyr och det ämnet är väl det lättaste att söka i. Om man orkar!
Att forumvärdar ska behöva sitta och pussla ihop trådar med samma ämne är väl ändå för mycket begärt. Så har ju faktiskt många trådar av en helt obegriplig rubrik, som den här men nyfikna blev ni ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Oh, nu är vi inne på en av mina "käpphästar"! Sökning! Vare sig det är i forum eller en enkel vanlig internetsökning.
Nu tycker jag att här på Sysidan är det inte så illa som på många andra ställen, även om det visst händer lite oftare än jag skulle önska här också. I ett forum, minns inte vilket men det var något tekniskt forum, hade man för vana att så fort någon frågade om var man hittade info om <enkelt sökbar term, till exempel namn på en produkt> gavs svaret www.google.com. Nu tycker jag att det faktiskt ligger en del i Tuas utrop om fetstil och 78 punkter, även om det kanske inte var helt allvarligt menat, för sökfunktionen skulle kunna sticka lite mer i ögonen än den gör tycker jag. Jag tycker faktiskt att den är ganska lätt att missa. Inte för den som letar efter den, men den kunde kanske "hoppa på en" lite mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Kanske en popup ruta som smackar fram när man vill starta ett nytt ämne. En som undrar "har du sökt i forumet först"
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Vilken bra ide!
Eller att det bredvid "Nytt ämne"-knappen ligger en minst lika stor "Sök"-knapp. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:14.