![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
I beskrivningen står det att jag ska sticka den första m i varje varv rät och den sista vriden rät och så har jag såklart gjort. Dock blev jag lite förvirrad när jag nu stickar resp axel för sig och sedan ska avmaska för halsen. När jag gör som tidigare och stickar första och sista rät tycker jag avmaskningen runt halsen ser ful ut och det är därför jag blev fundersam om jag ska sticka den sista maskan, dvs den närmast halsen, som vanligt, dvs avig på avigt varv och vice versa..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Maskan närmast halsen kan Du lyfta, eller sticka som vanligt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Sy ihop
Är nu klar med fram och bakstycke och har respektive axels maskor på en avmaskningsnål. Ska nu enl beskrivning sy ihop axlarna enligt följande:
"Sticka ihop axlarna från avigs. Sätt vardera axels m på en sticka. Lägg arb räts mot räts. Använd en sticka 3, sticka rätt ihop 1 mfrån vardera sticka och maska samtidigt av" Ja, det är just denna bit "...sticka rätt ihop 1 m från vardera sticka..." som jag inte är helt med på. Jag hittade nämligen motsvarande sätt att sy ihop på i "Bonniers stora bok om stickning" och där visar de hur man för sticka nr 3 rätt igenom den första maskan på den främre stickan därefter avigt genom den första maskan på den bakre stickan. Kan ni hjälpa till med ett litet förtydligande? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Du gör "som vanligt" bara det att Du tar 1 maska från vardera stickan och stickar ihop dem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Är du riktigt bekväm och för att slippa hålla reda på tre stickor. Flytta över varannan maska från de två till en ny sticka.
Snart har Aina "nät"stickat en tröja till dig ![]() Ska bli spännande att se resultatet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Som jag förstår det så blir det en "söm" med "sömsmån" på avigsidan av detta förfarande.
Om du istället syr ihop med maskstygn så kan ingen se övergången mellan framstycke och bakstycke. Här finns video på den metod du fått föreslagen (sista)http://www.knittinghelp.com/videos/casting-off Under "finishing" på den här länken finns "kitchener stitch" och det är det jag kallar "sy ihop med maskstygn". http://www.knittinghelp.com/videos/knitting-tips |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:44.