![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Vilken symaskin ska man välja?
Hej
Jag ska köpa en ny maskin, men har ingen aning om vilken jag ska välja. Den ska både kunna brodera och quilta och så gärna trä nålen själv. Såg också det finns med knähäv att lyfta pressarfoten. Har varit och tittat på hemsidorna på symaskiner och den ena låter bättre än den andra. Hälsningar Anncie |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
hejsan
bernina gillar jag. det är en stark motor och har även det som du är ute efter...//nillas |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Vilken prisklass pratar du om?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag hade tänkt 10-15000 kr, men det räcker kanske inte
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej Gunilla.
Någon särskild som du kan rekommendera? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det räcker inte om du ska både kunna brodera och qvilta. Dessutom tycker jag det är bättre med två maskiner om man ska göra både och. Janome 300E är en prisvärd brodermaskin som har till enda uppgift att brodera. Jag fick min för 11 500 kr och då ingick material för 1 000 kr.
Vanliga symaskiner går ju att få billigare men om man ska kunna qvilta så måste pressarfoten gå att ställa i ett mellanläge vad jag vet, jag qviltar inte själv så det är kanske bättra att fråga någon annan där. Jag vet att många qviltare använder den maskin jag har för "vanlig" sömmnad. Det är en Pfaff 2034 och jag tycker det är en bra maskin. Fick ge ca 14 000 kr för den om jag inte miss minner mig, kanske var det lite billigare. Kombimaskiner ligger på ca 36 000-60 000 kr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
om jag var som du så skulle jag köpa två maskiner en vanlig lite enklare berninna (220)
och en brodermaskin. då kan man sy samtidigt som man brodera, skulle en av maskinerna gå sönder så har man den andra kvar. ekonomiskt sett rör det sig om samma pengarna som att köpa en maskin som kan göra båda. du hamnar på ca 15 000:- då. man gör inte enligtr mig en massa olika sömmar och det räcker gott med den enklare bernina, dock är inte motorn svagare för det utan lite finesser är borttagna istället. //nillas |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Det var ju inte så dumt med två maskiner. Det har jag inte tänkt på.
Tack för tipset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag har en Husqvarna Rose. Jag både syr och broderar på den. Quilta går utmärtkt!! Jag tycker också att det är bra att ha en maskin att sy på medan man broderar men jag har valt att köpa en overlock till det. En Rose får man för ca 15000, ska man qulta behöver man köpa tillbehör för ca 1000 kr. Stort bord, övermatare och pressarfötter. Jag är väldigt nöjd med min maskin men självklart finns det "finare" men då blir det en väldig massa pengar. Lycka till//Malin
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Nu har jag handlat symaskin. Det blev en Husqvarna Rose. Tar gärna emot lite tips och råd från ni som har den. Förstår att det kommer att ta lite tid att komma igång med broderandet. Det lilla jag sytt med den, så verkar den alla tiders.
Anncie |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:42.