![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#9 |
|
Har förstås missat ditt inlägg totalt! *skäms*
Återupplivar tråden med ett svar. Jag tror att jag skrev fel, det ska nog stå "från 1500-talet och bakåt", och naturligtvis YNGRE än 1500-talet, inte äldre. *Förvirrad* Angående bliaut-mönster så finns det flera statyer som tydligt visar horisontala veck över magen och bysten och vertikala veck från midjan och neråt. Det indikerar ju att det var en midjesöm, alltså en separat kjol som syddes fast i livet, där den veckades rikligt runt hela kroppen. Jag har fått tips från en säker källa att använda ett rektangulärt stycke tyg, cirka 3 meter långt, till kjolen om jag syr en bliaut. Det blir många veck, mycket pillande, men det blir precis så som statyerna ser ut. Angående vecken över magen och bysten så indikerar det att livet var extra långt, nedanför höften, och fästes med snörning i båda sidorna hela vägen upp till ärmhålan. Givetvis bara en kvalificerad gissning, precis som kjolen, men det låter väldigt troligt, tycker jag. Har experimenterat med drapering och fått till vecken exakt rätt när jag har hållt tyget så som snörningen borde sitta i sidorna. När man snör ihop livet så "hasar det upp" mot midjan och den extra längden bildar då vecken. Jag är på vippen att sy en bliaut i siden (som ger snygga veck, bara ett tips!) och kommer då att skriva en utförlig artikel med bilder på www.medeltiden.ifokus.se. Maila mig om det finns frågor. Jag tycker i alla fall att den nyss nämnda konstruktionen av en bliaut är trolig, eftersom resultatet som jag jag experimenterat fram har sett ut som statyerna. (Och manuskripten där bliauter är avbildade.) Nu återstår bara att sy en klänning och bevisa att det funkar... ![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:53.