![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Copyright på mönster?
Jag ska starta eget (sälja ekologiska kläder och tyger), men jag vill försäkra mig om att jag inte är olaglig på något sätt om jag använder köpta mönster, eller mönster på t ex burdasidor som man kan ladda ner gratis.
Någon som vet, eller har någon bra länk som kan göra mig säker? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vad jag vet får du inte sälja några kläder, eller andra saker som du syr i mönster du inte gjort själv. Såvida du inte får tillåtelse villsäga.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det där borde nog stå i Burda's copyright-text. Ibland står det att man inte får sälja kläder gjorda i mönstren, ibland står det att man får göra det om man klart hänvisar till mönstret.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ett sätt att komma ifrån osäkerheten med copyright är att du använder grunden i det köpta mönstret och gör egna tillägg och detaljer. Då anses mönstret vara ditt. Jag har inte själv praktiserat det men vet de som gjort det.
Lycka till ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ok tack så hemskt mycket! Ska kolla upp Burdas copyrighttext och Shania, jag misstänkte att det var tillåtet att ändra, men nu vet jag. Tack!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Att sy och sälja av mönstret är nog inte olagligt. Däremot att kopiera och sälja själva mönstret vidare är olagligt.
Om jag inte minns fel så finns den här diskussionen tidigare i forumet. Gör en sökning!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:51.