Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-05-19, 16:09   #1
Nina75 Nina75 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 8
Question Sy ett linne

Hej
Jag hittade en gammal omlottkjol/sarongtyp i garderoben i gäll orange som jag tänkte sy ett lite speciellt linne av. Jag har gjort mönstret själv utifrån ett annat linne. Mönstret är utklippt i lakanstyg så jag har kollat att den passar. Jag kommer att ha halterneck knytning och inga axelband, plus att det ska vara korsettknytning fram hela vägen.
Men nu vet jag inte vilken typ av söm jag ska använda och om jag måste köpa ny pressarfot och nya nålar.
Tyget är dubbelt med mönstrat övertyg och enfärgat undertyg och båda är i 100% viskos. Jag tänkte använda båda tygerna som de är för annars blir det för tunnt.

Jag ser att kjolen är sydd i bara enkelsöm men eftersom det ska bli ett linne kanske jag borde sy med annan söm? Jag hade tänkt göra det enkelt för mig och använda de sömmar som finns i kanterna till mina linnekanter i stor mån som möjligt, som tex kjolens nederkant som blir linnets nederkant.

Är det svårt att sy i viskos?
Jag har ju bara vanliga nålar storlekar 9 till 16 och en vanlig pressarfot - bör jag köpa nån annan?
Som sagt nån speciell söm jag bör ha annan än raksöm?
Framkanterna (eftersom den blir delad) ska få knapphåls-hål där jag kan trä snöret igenom och knyta ihop, visst har man en speciell pressarfot till det?

Det var jättelänge sen jag sydde regelbundet, så det är mycket jag glömt... Klarade av att sy om en par jeans till en kjol så det här ska nog gå vägen. Om det blir dåligt så gör det iaf inget för jag hade ändå tänkt kasta kjolen, tycker det skulle vara kul bara om jag får till ett linne av den.

Är tacksam för alla tips jag kan få just nu innan jag börjar liksom

Tack
Nina75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons