Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-31, 09:35   #1
myway myway är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 115
Symaskinsfynd..?

Måste berätta.Efter långt "jagande" hittade jag, eller rättare sagt nästan snubblade jag över en Husqvarna 2000, ej säker på typbeteckning. Maskinen är gul-grön-beige. Emellertid, maskinen är i toppskick alla pressarfötter och övriga delar finns kvar. Det enda som saknades var symaskinsolja, en bagatell. Det mest glädjande var att både instruktionsbok och en s k pysselbok finns med. Dessutom en massa symaskinsnålar. Slutligen: maskinen går så tyst, vilket jag verkligen uppskattar. Vad jag betalade? 200:- för ALLT. Jag tycker det är ett fynd.
myway är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 09:41   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ja jisses vilket fynd. Den maskinen kommer att glädja dig många år för det är en slitvarg

Grattis!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 10:30   #3
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Oj vilket fynd! Visst känns det bra när man gör såna kap?
Hoppas att du får mycket glädje av maskinen.

Grattis från mig också
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 12:42   #4
myway myway är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 115
Tack ..!

Tack snälla ni för era grattis. Jag måste erkänna att jag är ganska mallig för maskinen och den kommer att hänga med i fortsättningen trots att jag har ett par andra också. För mig är det något speciellt med en 2000, maskinen som var min första egna symaskin en gång i forntiden. Och som jag var dum nog att byta ut då. Nu är ordningen återställd! För mig är det som julafton.
myway är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 14:15   #5
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Vilket kap! Grattis! Min hq2000 6440 kostade 1000 kr mer... Men jag är ruskigt nöjd med den ändå! (säger jag något anant börjar den väl krångla! ) Både min mamma och min mormor hade hq2000 så jag är också uppväxt med den maskinen. Min syster fick ärva mormors och jag fick också en egen!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 22:45   #6
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jättegrattis! Du har verkligen gjort ett fynd!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 00:54   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Fynd är bra om den funkar. Jag köpte en fin orange HQ2000 för 200 också med allt (alla tillbehör fötter manual osv) men den var sönder inuti, tydligen vanlig fel med att plastdelar går sönder och vreden är känslig går lätt sönder, så om jag ville få den funka bra igen så måste delar bytas ut så det blir dyrt, då tänkte jag nej det är inte värt det, och lämnade tillbaka symaskinen..

Så HQ2000 är bra att köpa OM den funkar bra.

Men även om man servar och byter ut plastdelar till nya delar så kommer de hålla länge till, bara det jag inte hade lust att lägga ut 1000-1500 mer för en maskin jag egentligen inte behöver.

Dessa maskiner är bra av en skäl som nästan inga andra symaskiner har: två växlar! Såvitt är det bara 1 annan symaskinsmodell, kanske elna, som också hade 2 växlar. Normalläge och stark läge (långsamt, men biter starkt) Har för mig att det dessutom är 5 gånger starkare då. Man byter växel genom att dra ut hjulen nere till höger.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 11:51   #8
myway myway är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 115
Symaskinsfynd..? Ja!

Den funkar perfekt! Dessutom har jag köpt den på villkoret att jag ska provsy ett tag, är jag inte nöjd får jag lämna tillbaka den, vilket jag ändå ALDRIG skulle göra. Symaskinsnålarna som fanns med kostar mera än vad jag gav för alltihopa.Har också en del erfarenhet sedan förr av just 2000-maskinerna. De är också som du skriver starka och fördelen att där finns två växlar. Det finns också en massa skrotmaskiner bland HQ 2000, jag förstår vad du menar, men det upptäcker man ganska snabbt.
myway är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 05:25   #9
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Min hq2000 gick sönder i den här plastdetaljen för något år sedan. Om man tar bort "sömväljaren" eller vad det heter på baksidan (de som heter A, B, C etc) och kikar in där så kan man kolla om plasten som man skruvar in sömväljaren i är sprucken. Det är tydligen en av få plastdetaljer på hq2000 men eftersom all plast åldras med tiden så kan det vara bra att veta. Jag visste det inte när jag köpte min
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 08:46   #10
myway myway är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 115
Tack för tipset ang HQ 2000

Tack för ditt tips, ska komma ihåg det. Det ser bra ut där nu, maken har kollat igenom maskinen på alla tänkbara och icke tänkbara ställen. Jag har sytt litegrann, provat och det verkar inte som maskinen har använts mycket.Det jag mest förundras över är att den går så tyst! Och stickningarna är perfekta, vilket ibland kan vara både si och så på min Platinum 770... Brukar tänka att den kanske är väderkänslig!

Jag tror de där sömväljarna heter mönsterkarmsatser på så kallat "fint" språk om jag inte misstar mig alltför mycket.

Det är så bra med forumet här, tänk vad tips och hjälp man får. Saker som man kanske inte tänker på själv.
myway är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons