![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#2 |
|
Att blocka betyder att man fuktar plagget och nålar upp det till den form det ska ha och sedan låta det torka i uppspänt tillstånd. Jag brukar nåla upp det torrt, och sedan spraya med vatten m.h.a. en "blomspruta". Jag vet andar som brukar skölja upp det stickade i ljummet vatten och försiktigt pressa ur vattnet (inte vrida ur, för då finns risk att det tovar sig eller tappar formen) och sedan nåla upp det.
För ett tag sedan skrev jag ett lite fånigt inlägg om blockning i min blogg. Jag önskar jag hade något bättre att länka till, men här syns hur jag gjort när jag blockat en tröja: http://www.webtrotter.se/ilsefin/200...ocka-en-troja/ När det gäller den virkade kanten blir jag mer osäker, det beror lite på hur sjalen ser ut och hur det står i beskrivningen... /Ilsefin |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:31.