![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Mönsterkonstruktions hjälp - byxa till lång person
Hejsan!
Jag ska göra ett par byxor åt en bekant som är runt 2 meter lång, ska utgå från ett grundmönster. Vad är det jag ska tänka på när det är till en sådan pass lång person? Tips och trix mottages gärna ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
1. Var noga när du tar mått på personen
2. När du förlänger byxan så färläng på två ställen, mitt på låret och längst ner det för att knätmåttet skall hamna rätt. Jag brukar ta ut mitten på mönstret, längst ner, dra ett sträck till lagom längd, mät bredden och rita dit längst ner på mitt sträcket. Dra sedan en linje från knät till ytterpunkterna på den vågräta linjen (nederkanten) 3. Sedan är det ett annat viktigt mått och det är grendjupet. Det måttet tar du från linningens nederkant runt grenen (gör plats för "paketet") till linningens nederkant på baksidan. När du har det måttet så kan du mäta på mönstret och ev öka grenlängden så att den inte blir för kort i grenen. Ett annat tips är att ta ett par byxor som passar bra och mäta dem och föra över måtten till ett befintligt mönster. Hoppas jag kunnat hjälpa dej annars så får du hojta till så försöker jag igen! Lycka till Annette som är 183 cm lång och har samma problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack så mycket för hjälpen!
Ska sy ett par provbyxor först för att se att mönstret blev rätt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:45.