![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hjälp med projektarbete?
Nu är det som såhär att jag ska välja projektarbete. Jag går samhällsprogrammet men skulle gärna vilja sy något.
Jag funderar på att göra en historisk uppsättning, i 1800-talsstil. Korsett och mamelucker och turnyr och hela köret isåfall. Men hur svårt är det egentligen att sy något i den stilen? Jag har en del vana, men inte så jättemycket. Och hur mycket skulle det kosta? Annars så skulle jag kanske vilja göra en liten kollektion. För det finns chans att någon annan på skolan ska anordna en modevisning, och då kan jag visa upp mina kläder där mina vänner är modeller. Detta vore kanske enklare att göra, och billigare för jag har massor av tyger jag har köpt på second hand. Men desto svårare är det att få en kollektion förknippat med samhällsprogrammet. Hoppas någon kan komma med något tips, tack på förhand!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Här finns en site med en massa länkar om "vintage sewing"
http://www.vintagevictorian.com/links_sewing.html kanske någonstans att börja. Lycka till! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Mode i sig är kanske inte helt lätt att inliva med programmålen för det samhällsvetenskapliga programmet men om du riktar projektarbetet mot olika kulturer/"samhällsklasser" så kan du säkerligen skapa kläder. Lite I-land/U-land, rik/fattig.
Direkt citat från skolverkets hemsida: "För att förstå bakgrunden till de samhällsförändringar som sker både på ett nationellt och ett internationellt plan krävs kunskaper om historiska, geografiska, kulturella och ekonomiska förhållanden samt hur dessa förhållanden hänger samman och påverkar varandra." Så - modets utveckling i olika samhällsklasser kanske kunde vara någonting som passar när man har gott om second-handtyger? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag tycker att det låter som en jättekul idé med en kollektion, särskilt om det blir modevisning.
Och ang anknytningen till samhällsprogrammet så är min spontana tanke när du skriver om att du tänkt utgå från tyger och plagg som du köpt på second hand att försöka hitta ett tema med utgångspunkt i återbruk och att ta vara på våra resurser, som motpol till "konsumptionssamhället". Kanske det kan vara något? /Ilsefin |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack så jättemycket för svaren!!
Mitt kreativa sinne har börjat snurra nu ^^ Ska prata lite med mina lärare imorgon, om vad som kan bli godkänt. Tack!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Nu är ju miljön väldigt aktuell, kanske du kan väva in den och bara sy saker av återanvänt material- från tex secondhand affärer. Det borde väl dina lärare också gilla.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Det är nästan en månad sedan du ställde din fråga. Om du kan tänka dig att sy miniatyrer och göra en utställning. På så sätt kan man sy flera olika på kortare tid. Tänker nämligen att du kanske inte behöver använda kläderna eller hade du tänkt det? Jag har också en del tyger hemma men var och en är så liten bit att det räcker inte långt. Ska nämna här också att jag har sytt miniatyrgardiner tillsammans med andra intresserade som ville lära sig att sy stilgardiner och draperingar. Det gäller att bestämma vilken skala som ska gälla och så kör du hela rubbet med samma skala. Om du har en sträcka på 100 cm kan du sy samma sträcka med en minskning till 10 cm. Du har kanske en docka som kan vara av den storleken du vill ha.
Senast redigerad av hienohelma den 2007-06-05 klockan 23:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:29.