Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-21, 16:16   #1
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Snedslå i satin

Bara jag igen som behöver råd. Brottas med en snedslå i satine som inte vill hålla sig på plats. Hur mycket jag än nålar så glider den runt som en smörklick i en stekpanna. Blir det snyggt på baksidan så ser framsidan förfärlig ut eftersom jag vill ha sömmen nära kanten. Den får för sig att glida av ibland och jag tror jag blir galen på allt sprättande. Några goda råd vore inte helt fel för jag har aldrig varit kompis med snedslå. Jag vänsterställer nålens position för att ha så mycket pressarfot som möjligt på snedslån men det hjälper inte. Vad ska jag göra? Byta pressarfot, byta snedslå eller slänga ut hela härligheten?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 16:29   #2
cmtandersson cmtandersson är inte uppkopplad

Jag har blivit så otroligt förtjust i spraylim och jag skulle kunna tänka mig att det funkar i det här fallet också. Det ska inte vara den permanenta sorten utan det finns en sort som försvinner i tvätten. Välsorterade sybutiker brukar ha den. Kan vara ganska dyrt men jag tycker att det kan det vara värt för att slippa nåla. I så fall skulle det bara vara att spraya på snedremsan och sen håller den sig på plats när du syr.
cmtandersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 16:41   #3
OmDuInteFanns OmDuInteFanns är inte uppkopplad

Jag antar att du inte behöver en jätte snygg söm på baksidan? för i sådanna fall viker du upp kanten på snedslån och syr fast den på avigsidan sedan viker du över den till rätan och syr en stickning längst med kanten på "utsidan".När du lägger över snedslån från avigsidan ser du till att täcka sömmen som kommit av att du sytt fast den på avigsidan tänk på att när du lägger den för att sy fast den på avigsidan så ha verkligen inte mer tyg utanför kanten än vad kanten är! (om du inte klipper bort det sen förståss) ha gärna lite mindre, då blir det lättare att vika över
OmDuInteFanns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 16:41   #4

Spraylim skulle nog funka för att hålla snedslån på plats på tyget. Men sen återstår att få pressarfoten att hålla sig på snedslån. Den glider också runt som en smöklick i en stekpanna. Vill fasen inte hålla sig på rätt kurs hur jag än försöker.
Gammal 2006-03-21, 16:44   #5

Tänk att jag inte tänkt på att klippa bort överflödig tyg så snedslån täcker sömmen. Korkat eller hur Ska göra det och sitter den inte på plats snyggt och prydligt sen så byter jag snedslå. Satine i all ära men fasen vad svår att tygla
Gammal 2006-03-21, 16:48   #6
OmDuInteFanns OmDuInteFanns är inte uppkopplad

Så kan det gå! hade jag inte haft min skrädderi lärare till hjälp första gången hade jag behövt en månad till att komma på det eller något!
OmDuInteFanns är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:26.