![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
![]() Nu så har jag fått hem min fina symaskin och vill verkligen försöka mig på att sy något men Hur gör man? Jo jag har väl ett hum om hur man gör men faktiskt inte mer än så. Känns som de beskrivningar av barnkläder jag tittat på är allt för svåra. Finns det några riktigt bra och enkla sybeskrivningar för en nybörjade som mig? Hur gör jag tex när jag klippt ut delarna, ska man sy med sicksack runt hela tyget först? (bara något svagt minne jag har från syslöjden i skolan). Hur gör man i så fall sedan? Syr man ihop delarna med raksöm? Jag har något som heter förstärkt raksöm och overlocksöm på min maskin, när används dessa sömmar?
Jag tror jag skulle behöva ta ett sånt där symaskinskörkort man gjorde i sysklöjden i skolan ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Investera i bra nybörjarbok.
Titta på filmer på Youtube. Det finns massor av jättebra filmer, där man kan lära sig att sy. Bra både för nybörjare och vana sömmerskor. Börja med att sy enkla saker, en kudde eller gardin. Köp billiga tyger och tillåt dig att misslyckas. Det är så man lär sig. Börja bara att leka lite med din maskin på en tygbit och lär känna den. Prova olika sömmar. Syr du med lite olika sömmar och färger på tråd kan det bli riktigt dekorativt, kanske kan du sedan sy ihop det till en kudde. Börja sedan att sy kläder enkla mönster med raka sömmar utan en massa detaljer (som fickor, kragar, blixtlås, knappar och knapphål och sånt). Nästa gång du syr lägger du till en detalj. Öva innan på en skräpbit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
"Sy kläder till babyn"
Jag håller just nu på att sy ett par byxor ur "sy kläder till babyn". Väldigt enkel modell, inga konstigheter. Ett tips är att kolla på biblioteket, den här boken hittade jag på föräldrahyllan. Vissa saker är lite oklara i storleksbeskrivningarna tycker jag, men överlag verkar de flesta mönster vara rätt enkla.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
jag använder ett tunnt linnetyg, det är stumt och ganska enkelt att sy i, blir väldigt svala och sköna sommarbyxor. som "nybörjartyg" tycker jag att ett vanligt stumt bommulstyg är överlägset. jag skulle undvika väldigt stretchiga tyger i början, själv har jag i alla fall svårt att få till en bra söm i tyg som har mycket stretch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Tack för massa bra råd. Någon som har tips på bra syböcker för nybörjare kanske?
Och en fråga till. Vad gör jag för fel när jag syr om tråden i stygnen inte blir slät utan det blir som bubblor av tråd som sticker upp, tex i raksömmen så blir den inte slät och fin utan det blir öglor av tråd som sticker upp? Ett annat fel är att tyget drea ihop sig när jag syr, vad gör jag för del då? |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:08.