![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Brodyrmaskiner
Hej på Er alla.
Hjälp; jag har Janome 300e brodyrmaskin till de har jag Embird program. Hittills har jag broderat allt möjligt utan problem. Men nu!!!- jag fått en gigaram (20x23) och kan inte brodera i den nånting större en 14x20cm. Maskinprogram vara är 1.11 jag har ändrat ramstorlek i Embird men maskiner läser inte den stora ramen.Hur gör jag snälla hjälp!!! Tack på förhand Gabi |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du måste splitta broderiet, vända ramen och brodera i 2 omgångar
Du kan flytta "låsknappen" till den andra änden på ramen |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack Dahlia. så du menar att de är omojligt att brodera större mönster en 14x20 på Janome gigaram. Jag hoppades på att de finns nåt sätt att ändra ram storlek i maskinen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Nej det går inte brodera större än 14x20 åt gången.
Maskinen är gjord för att brodera 14x20 Men om Du splittar broderiet och lägger in delarna på usb-minnet så kan du vända på ramen och på så sätt få ett större broderi. Nu har jag inte lyckats med att splitta, men läs Embirds beskrivningar. Monica Boberg, Atelje Kreativ kanske har översatt dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för tipset!!
Men jag vill inte ge upp en, de finns metod att kunna brodera mönster i storleken 20x23. Jag återkommer när jag har hittat programmet |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Du har ju Embird, i det kan Du splitta broderierna
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Det är precis som Dahlia säger det går inte få maskinen att brodera större tyvärr men så är det. Samma sak med Designer Diamond, bågen är 30 x 36 men broderytan på maskinen är fortfarande bara 15 x 36 så det är samma sak där, man måste splitta broderiet och sedan spara det på t ex usb och på så sätt brodera ut det på först den ena halvan av bågen sedan vända bågen och brodera ut den andra, skit tycker jag.
Just detta var att jag en gång i tiden bestämde mig för att inte ha min Janome 10000 kvar, tyckte detta var skitkrångligt, så nu är jag tillbaka till detta med Desigern Diamond, tycket väl att det lät fantastiskt med att kunna brodera broderier som var 30x36 cm men tjii fick jag. Trots mina erfarenheter och kunskaper så gicka jag på det igen, men jag trodde att med den reklam Husqvarna gjorde samt att maskinen och broderenheten är så stor så hade man gjort detta möjligt. Men man ska alltid kolla och fråga hur stor broderyta maskinen har och inte efter storleken på bågarna, det är ju ganska oväsentligt att bågen är 20x20 cm om maskinen inte har kapacitet att kunna brodera större ytan än t ex 10x10 cm. Har också Embird man har inte provat att splitta då jag inte är speciellt intresserad av att brodera så stora mönster utan det var mer av nyfikenhet jag köpte denna stora båge. Jag tror beroende av vad man ska splitta och brodera så kan det ställa till problem t ex om jag vill brodera en text över in ryggtavla, då lär jag få tänka till beroende på att när jag splittat så måste jag ju också tänka på att när jag sedan vänder bågen så kommer texten upp och ner... eller? Tänker jag helt fel?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Broderiet blir splittat i 2 delar och läggs in på USB i 2 filer,
Den andra delen vänds ju "åt rätt håll" Man kan ju vända och redigera broderierna både i Embird och i maskinen |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:33.