![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
En dålig dag
Nu har jag fått hem min maskin igen o skulle brodera spindelmannen till Ted. Allt går bra fram till den svarta konturen. Då går allt åt skogen. IGEN.
2 brutna nålar vet inte hur många gånger tråden går sönder. Om o om o om igen. Skickar med bild så kan ni själv se. Konturerna ligger inte rätt i överkanten. Fick syn på att själva broderiet inte rörde sig utan bara ramen. Hm stängde av o kunde inte få loss tyget, det satt som klistrat mot plåten under. var tvungen att hämta en mattkniv o skära loss den då fick jag syn på spolen eller det som skulle vara spolen under. Spolen som ska vara full av vit tråd har helt plötsligt blivit med svart tråd. Jag ger upp. Det blir ingen Spindelmannen till den nya storebrodern Ted på hans handduk. Får se till o hitta nåt annat att sy till han. Nu ska jag ge mig på att sy klubbmärken igen. Får se om dom tänker fungera eller inte.. Gissa om jag inte är på så gott humör längre över min "nya" maskin. Har redan planer på att sälja den. Hej hopp från ett soligt skåne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Spolen
Här kommer bilden på spolen som det ska vara vit tråd i...........
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
jag kan förstå att du har tröttnat när det ser ut så, men vad är det som gör att övertråden har hamnat på underspolen.
Hoppas du slipper mer strul. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Funderar på ifall stygnen är för täta. När jag ibland har förminskat mönster har stygnen blivit alldeles för täta och maskinen har blivit att sy mycket på samma ställe så det har blivit alldeles tjockt och till slut fastnar broderiet och det är värsta klumpen med tråd på undersidan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Exakt så gjorde min 350 en gång.
Det är något med trådspänningen "som släpper" vad vet jag inte. De bytte bytte undertrådsvaggan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
dahlia. Det är ju bara på spindelmannen som den gör så. Så jag tror inte det är det som är problemet.
Emilia. Det kan vara så för på filen står det Spindelmannen förminskad. Så då kan det har blivit för tätt kanske. Om man nu hade kunnat stygnsätta eller i alla fall redigera så hade jag testat det. Men jag fattar inte nåt av dom 2 prg jag har så det hjälper ju inte. Håller på med ett annat broderi nu som HAR fungerat får se hur det vill sig nu. Nån som har tips på hur man enklast, lättast o bäst gör fristående märken tex klubbmärken? Vilka mellanlägg är att föredra, ska man ha tyg eller inte?? Intressant o veta hur andra gör. TACK |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Har försökt att få tilll ett runt märke men när jag sytt botten (vit) så har det lossnat från underlaget. Fick ju tipset att brodera en ring sen klippa bort överflödet å sen göra själva märket. Detta för att man skullle slippa att klippa kanten runt den yttersta ringen i märket. Men som sagt var tyget dvs märket är ju helt löst nu o sitter inte ihop med underpappret.
Nån som har nån bra ide för hur man kan undvika detta?? Tack |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Hej!
Har du UltraSolvy i ramen? Eller bara rivbart... ? Jag brukar ha antingen UltraSolvy eller både UltraSolvy + rivbart under. Det brukar gå bra, även att brodera flera märken åt gången som du såg i bildserien jag skickade till dig ![]() Det gäller att det är den tjocka, sega, plasten, och den ska helst vara ganska färsk också, dvs inte så torr att den spricker lätt. Om det trots allt inte fungerar, så kan du testa med SoluVlies istället, men den måste sköljas bort efteråt. Den ska klara det mesta, även avancerad lace. /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag har en bit ultra solvy. Ska jag spänna det ihop med det rivbara då eller?
Har inte använt det utan har köpt en rulle solvy vattenlöslig bara trodde det klarade det mesta. Ska testa 1 gång till idag. Syr just nu en som kommer ta tid men hoppas den blir klar snart. Då ska jag testa den tjocka. TACK alla ni som hjälper andra ni är GULD värda då man sitter o inte vet vad man ska göra. Vad skulle vi göra utan Sysidan. TACK för att ni startade den o dessutom håller den igång. Lena |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Mitt tips är 2 lager soluvlies.
Blir inte alls perforerat som ultra solvy. Vattenlösligt precis som ultran. Dessutom billigare också ![]() ps kan skicka min märkesbeskrivning om du vill. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Bibbi. Jag har varit inne o kollat dina priser. Funderar på att handla av dig.
Har som sagt var Ultra solvy hemma så jag ska se om det fungerar eller inte. Det är ju en djungel därute vad man ska ha o inte ha. Jag fick ju med en påse med 10 olika mellanlägg o solvyer från Guterman (tyskt y = u) men alla saker heter ju olika beroende på märke. Så jag blev inte så mycket klokare för det. Skulle behöva en ordlista med alla olika namnen o olika fabrikat. Har du även en beskrivning på hur man gör märken? Den kommer jag också beställa då. TACK för att ni finns. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Mina beskrivningar är inte till salu.
Dom ger jag bort ![]() För stora att lägga här. Maila mig så får du den till din mail. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
HAr skrivit till dig Bibbi.
Å tack för svaren... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Hej Lena!
Jag testade att sy detta märke, och det fungerade bra. Jag hade enbart UltraSolvy i hoopen och vit twills med vlieseline löst ovanpå. Klippte tätt intill markeringssömmen och fortsatte sy. Vill man ha ett kraftigare märke, så kan man som du antingen fylla med vita stygn över hela ytan, eller använda tjockt rivbart (ej seg som bildar "skägg" när man river...) i hoopen (under UltraSolvyn). Eller så kan man pressa Totally Stable på själva tygbiten innan man syr. Du får maila mig din adress, så skickar jag märket ![]() /Gunilla Senast redigerad av gunnsan den 2008-05-17 klockan 11:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Så snygg den blev Gunilla.
Tusen tack för all hjälp, du är guld värd. Har mailat dig också. Tack också till Bibbi för beskrivningen. Alltid bra med olika sätt att göra saker på. Är såååå tacksam för alla snälla o hjälpsamma människor här inne på Sysidan. TACK alla för era inlägg. Kram /Stenbeckan |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:37.