Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2012-04-10, 15:33   #1
J.U. J.U. är inte uppkopplad

Problem med tvillingnål

Jag ska fålla ett par tröjor i jersey och har därför införskaffat en tvillingnål. Eller nja, tre för att vara exakt. Hittills har det nästan bara varit problem. Syr på en gammal Husqvarna Optima 190 som alldeles nyligen varit inne på reparation, så det borde snarare bero på mig än på maskinen. Tvillingnålen är avsedd för stretchtyger, 4.0 m.m. Har satt in den så att den så vitt jag kan se sitter rakt.

Den första nålen hann jag inte använda många sekunder då den slog i bordet under och vek sig. Hade maskinen inställd på raksöm, men jag tror att det kanske var en raksöm där nålen inte är inställd på mitten. Köpte därför två nya (för säkerhets skull!) och började om.

Sydde en testlapp för jag var rädd om tröjorna, och det var en bra idé för det blev många fel:

- Tyget åkte ner i maskinen och tuggade ihop det till en liten trådboll. Testade att börja lite längre in på tyget och då gick det bättre ett kort tag, men sen åt maskinen upp tyget igen. La lite ugnsplåtspapper under och då flöt det på fint. Problemet kom när jag skulle dra av pappret. Då följde delar av sömmen med. Trådarna gick inte sönder, men stygnen ryktes upp. Nästa försök drog jag bort pappret mer försiktigt och då gick det bättre, men då var det å andra sidan kvar en massa papper under sömmen. Och att peta bort dem en i taget känns orimligt.

- Övertrådarna gick av under sömnadens gång. De turades om att göra detta och jag testade att vända trådrullarna så att de kom åt samma håll. Tror det kan ha hjälpt, men eftersom det var så många fel som skulle avhjälpas samtidigt har jag lite svårt att säga vad som hjälpte mot vad. Den ena trådrullen hade jag sedan tidigare (IKEA?) men den andra köpte jag för knappt två månader sedan på en mässa i Göteborg av en symaskinsaffär. Kan det bli problem om man använder två olika sorter? Vet inte vilket material de är gjorda av.

- Sömmen sprack när jag tänjde på tyget efter avslutad sömnad. Den var inte ett dugg elastisk, det gick inte att tänja en centimeter. Tänkte att jag kanske trätt maskinen fel och kollade runt lite på youtube. Hittade en film där de visade att undertråden skulle dras motsols vilket min inte gjorde. Ändrade det och kanske blev det lite bättre. (Återigen var det svårt att säga vad som berodde på vad.)

- Tyget som blev mellan stygnen på rätsidan bullade upp sig till en jämn kulle längs med stygnen. Det gick att dra lite i tyget för att få bort det, men är det verkligen meningen att man ska behöva dra i alla tvillingsömmar man gör? Känns orimligt det med.

- Den ena tvillingnålen av de två nya vek sig också efter att den haft en dust med symaskinsbordet. Då hade jag ändå ställt in den i mittläget och försiktigt, försiktigt vridit på matarhjulet (den på högersidan alltså) för att se att nålarna rörde sig fritt. Det gjorde de också, men det var som att de "hoppade tillbaka" till fel läge.

Trots alla problem så lyckades jag fålla en ärm. Berusad av framgången satte jag genast igång med nästa bara för att sekunder efter se tyget dras med ner i maskinen. Då gav jag upp. Ca 15 cm sömnad på en och en halv timme blev resultatet. Plus en oerhört irriterad sömmerska. Den sista av tvillingnålar är iallafall intakt. Man får glädja sig åt det lilla.

Har någon något förslag på hur jag kan göra? Har inte testat att pilla med trådspänning, har inte tagit mig tid att lista ut hur man gör det.

Grattis till alla som kommit ända hit förresten! Det blev visst ett något längre inlägg än jag tänkte ...
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:51.