![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Broderbågar
Nu kommer jag med två små funderingar:
-vilken broderbåge tycker ni att ni har mest användning för? -vilken båge tycker ni är roligast att använda? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
jag
gillar 4 kantiga bäst, men det är nog för att jag gärna gör stpra brodyrer, när jag hade husqvarna var det 15x15 , gillade dock inte 36x15 och
nu med janomen 20x20, men jag måste erkänna att jag är barnsligt förtjust i min 200x280 båge... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
OJ, vilken svår fråga! Det går i perioder tycker jag, men jag använder min mittemellan-ram (13x18) väldigt mycket. Fast ibland är det bara stort som gäller, och ibland är det mycket smått (10x10 alltså, mindre än så är det sällan).
Hade jag en 20x20 tror jag den skulle vara min favorit! Kvadratiskt låter toppen tycker jag! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det beror på vad jag gör. Ibland fungerar en liten rund brodyrbåge utmärkt när man är på resa eller har ett litet arbete. Den går också och flytta runt på den med viss risk för att skada broderiet, men det brukar gå bra. Med vissa större arbeten har jag en stor plastbåge (cirka 60-30 cm) som lätt går att klämma åt och spänna bort. När formaten är lite udda så använder jag en vanlig kilram som går att köpa med centimeteranpassning och slår fast med nubb. Går dock inte att spänna så bra, men har fördelen att den kan anpassas ganska precis till broderiets mått och sen också användas till inramning om det är tänkt som en tavla.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
I början vad det 10+10 bågen, jag satt brodyrer lite här och där.
Men sen blev det mer att fylla en yta tex. framsidan på en kavaj då passar 15+24 eller 15+36 bättre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
vad
har du för maskin 30x60 är det en hoop it all eller vad. känner inte igen måtten, men de låter ju smaskiga
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Tror Marianne pratar om handbroderi.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
aha
inte lätt för ett pulver o hänga med, är så insnöad på brodyr, tack för förklaring
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag har en Husqvarna D1, med en massa bågar. Men min favorit alla kategorier är 150x150 mm bågen!
En inneram till tunna tyger, och en inneram till tjockare tyger, bara såååå bra! KatarinWidell |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Förlåt. Jag kom in direkt från första sidan och fick intrycket att tråden var om broderibågar. Missade då att det ytterst handlade om maskinbroderi.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Tyckte dina synpunkter var intressanta i alla fall, Marianne, så inte gjorde det mig något!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Tack för alla inlägg i debatten. Tänk om man haft obegränsat med pengar, oj vad bågar jag skulle köpt. Tack o lov för dagdrömmar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Jag har en Husqvarna D1, med en massa bågar. Men min favorit alla kategorier är 150x150 mm bågen!
En inneram till tunna tyger, och en inneram till tjockare tyger, bara såååå bra! Är det den nya bågen som heter "Do all quilters hoop?"du menar? Har funderat på att köpa den men undrar vad den kostar? Översta texten skulle vara ett citat naturligtvis. Senast redigerad av Odette den 2007-10-17 klockan 15:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
svarar i KW ställe
jo det är den ramen, samma som jag omnämner som fyrkants ram, den kostar över 2000 ny!!!
men det är den värd, jag älskade min sådan ram högt, så högt att jag intalade mej själv att den bara kostade 1400, hittade dock kvittot igår på den , hoppsan, men det köpet har jag aldrig ångrat. att ha en fjäderbåge, som så enkelt spänner olika kvaliteer är en lisa för den svaghänte. och vill man bygga stora brodyrer är det mycket lättare att multihopa jämna fyrkanter, än avlånga bågar, och klickfunktionen gör det enkelt att få brodyret spikrakt. har du en Husqvarna så om du ska köpa en extra båge så är detta rätt båge.. gör som jag låssas att den inte var så dyr, den eså bra att man tom tror sig själv efter ett par gånger... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
2000 spänn!!!! Herregud, jag får önska mig den i julklapp. Jag broderar på jackor ibland och de andra bågarna är svåra att spänna i så tjockt material. Ja ja, jag fick ett quiltset till D1 i julklapp förra året och det var inte gratis det heller.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:43.