Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-01-13, 19:52   #16
aliquis aliquis är inte uppkopplad

Citat:
MonikaW skrev:
aliquis om jag var dig så skulle jag köpa den billigare maskinen du funderat på. Det man oftast använder på en symaskin är raksöm och sicksack. Automatiskt knapphål har den ju med och det är väldigt bekvämt när man syr kläder. Sju matarfötter är även det mycket bra. Om du tänkt börja quilta mycket så kan jag förstå om du känner dig sugen på en dyrare maskin med mängder av sömmar men annars så tycker jag att Janome 4623
är väl värd sina pengar.
Jag har ingen aning om jag kommer quilta, men jag lär ju iaf prova någon gång
Vet inte vad man har alla dekorsömmar till där heller, däremot har jag ju husqvarnas reklam och där har de använt en massa sömmar på allt möjligt (glansiga band på handdukar och över blixtlås bl.a.) och det ser ju rätt fint och lite "mer" ut, de har väldigt intensiva färger på allt också. Sedan är det ju dyrt procentuellt sett/om man inte använder det/osv, men jag trodde ju från början att maskinen kanske var något bättre på något annat område också, å andra sidan om man ser till vad ett enda klädesplagg kan kosta eller vad livet kostar i största allmänhet så är det ju inga enorma pengar det rör sig om. (Även om grafikkort, nya datorer, cykel osv säkert skulle användas mer ;D)
Jag är väldigt säker på att båda maskinerna är väl värda sina pengar =P, frågan är bara vilken, men jag kör nog på den dyrare så slipper jag känna att jag gick miste om något (ja, förutom att ta en ännu dyrare med fler dekorsömmar då!)

Jag vet ju inte vad alla sömmar används till så kanske finns fler sömmar av mer funktionella varianter med, men det får ni berätta vilka det skulle vara isf

I PM/mail nämnde du en rekommendation på att bara betala $100 för första maskinen, jag fann ju en sådan maskin här men ja, jag är lite skeptisk ändå , ännu fler maskiner finns en bit ner här.

100 dollar är väl bara runt 625 kr med dagens växlingskurs, lycka till att ens få en begagnad maskin i sverige för det =P (felsökningsavgiften på en ligger säkert på mer ;D)
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-13, 19:57   #17

Citat:
Frida_L skrev:
Jag köpte en DC3050, men jag köpte den här i Sverige och fick betala mer än för dem du tittat på, trots prut (5500).
Får man fråga vad den skulle ha kostat enligt prislappen och i vilken stad också?

Han i england tar ca 4000 för samma maskin nu plus knappt 500 i frakt så 4500, men det står 2 års garanti på den så uppenbarligen är det ju en sådan modell som han har något återförsäljaravtal på och därför inte får sänka priset eller erbjuda extra garantier på (eftersom han påstår att det är så på vissa maskiner är det ju inte omöjligt att de försöker motsvarande taktik här i sverige heller.) vilket naturligtvis ger ett mindre prisvärt köp från hans sida än en maskin som han får sänka priset på och erbjuda bättre garantier på.

Fördelen med att köpa i Sverige om man nu har en lokal återförsäljare är ju att man slipper leta, kan få information direkt, kan få service och slipper skicka tillbaka maskinen till ett annat land om man behöver utnyttja garantin, du fick väl 5 års garanti eftersom Janome verkar ha det i Sverige osv. Sedan är det ju trist om ingen stödjer de lokala handlarna så de helt försvinner och man inte kan gå in i en butik och titta, men de fick ju gärna anpassa priserna lite =P (Men är ju rätt självklart att personal och butikshyra där ger ett högre pris än en vara köpt på internet.)
Gammal 2007-01-14, 00:08   #18

Citat:
mia-maria skrev:
Det bästa är ändå om man kan provsy olika märken, det är viktigt att man trivs med den i praktiken... även om en annan på pappret är lite bättre.

Det jag tänker på då är framförallt att maskinen är "logisk" enligt ens eget sätt att tänka. Man ska kunna hitta och använda basfunktioner utan att läsa instruktionsboken framlänges och baklänges.
Sen är det givetvis känslan...ljudet, pedalen, hur den svarar på trycket från pedalen, hur väl man ser vad som händer kring nålen m m

Provsy alla maskiner ni kommer över, hos släkt och vänner och i butiker. Trä dem själv, undertråden också, och sy i lite olika material från begagnat jeanstyg till nånting tunnt och halkigt.
I butiker har de oftast provlappar av ny fin stadig linne- eller bommullsväv, vilket inte är nån riktig sport att sy i ;-)
Ja, men alla betygsgrejer säger att Janomemaskinerna är så tysta och så så det är säkert helt ok. Känns ju bra att de är japanska eftersom japanerna ju ändå är bäst på allt , hightech och hög kvalite till vettigt pris.
Problemen skall väl vara lite mesig belysning och att man inte kan fylla på undertråden via nålen utan måste trä om tråden efter en påfyllning och att den inte fyller på helt jämt på rullen.
Gammal 2007-01-14, 00:12   #19

Citat:
altikh skrev:
Jag köpte en MC4800 i höstas och fick med bordet (som nog inte behövs för vanlig sömnad) en lampa som nu har slutat fungera och övermatningsfoten samt tråd och saxar, extra spolar och en 1/4 fot. Totalt blev det ungefär 5200 kr men då fick jag betala dubbel frakt i och med att bordet var så stort.
Utslagsgivande för mig var att jag ville ha en bra maskin men hade svårt att motivera ett högre pris med tanke på hur lite jag faktiskt syr
Den har nackdelar och fördelar i förhållande till andra maskiner men totalt sett är jag mycket nöjd. Belysningen är dålig, men den syr raka och fina sömmar så länge man inte använder övermatningsfoten. Några av bokstäverna är nästan oläsliga - koreanska kanske?
Bordet behöver du inte för vanlig sömnad, övermatningsfoten bara om du har tänkt sy gardiner och liknande med långa sömmar. Rullfoten behöver du om du skall sy plast, läder och annat som matar dåligt. Nålpåträdaren är mycket bra att ha men jag saknar trådklippare och knälyft så har du råd köp hellre MC4900. Den skall också ha bättre ljus (?) så det lönar sig nog om du skall sy mycket.
/Alice
Behövs det för quiltning då? Vad har man det till? Bara för att det skall vara enklare att vrida tyget o så? Mäta med? Skära emot kan man väl inte göra? Bra att rita av genom? Min mors gubbe jobbar med att göra aluminiumdörrar o fönster hela dagarna så i nödfall kan han säkert bygga ihop något på jobbet.
Lamptekniken verkar ju skitbra sedan om lampan var lätt att placera o så vet jag inte för jag vet inte riktigt hur den ser ut, är det inte bara glödlampan som har dött då? Men var ju rätt lång livslängd på den, tyckte du att ljuset gjorde någon skillnad? Jag skulle ju inte gå ut o köpa en sådan lampa själv för 700kr men om man ändå får med den så visst =P, å andra sidan får man ju dyrare saxar, lite tråd och grejer från den andra och fem års garanti, och han betalar för frakten ner av maskinen om den strular, så servicen känns ju bättre där. Ah, grymt med övermatarfoten, var det från samma butik när och hade han QC-modellen då alltså eller var det ifrån en annan butik? Synd att jag nog inte orkar vänta på svaret, eller kanske, det är ju ändå söndag imorrn.
Jag tror också att jag tar med övermatarfoten eftersom den är 100kr billigare från honom än här, vet inte om jag behöver den dock, men ett paket med allt OCH lampan för inte mycket mer hade ju varit bra, men var skall jag hitta det nu? =P

Belysning går ju kanske att fixa på annat sätt, blir sömmarna skit med övermatarfoten alltså? Ingen ide att köpa den? Är det ett vanligt problem eller just med denna?

Gardiner lär det ju ska bli, men de går väl att sy utan den också? Jag vet ju inte hur mycket den hjälper till.

Trådklippare är automagiskt trådklippare? Eller? För sådan att dra tråden emot måste ju finnas? Klipper en inbyggd sådan mycket närmare eller så så man slipper använda sax eller? Är väl inte hela världen om jag måste klippa med sax =P

Knälyft vet jag inte om jag behöver, jag kommer ju antagligen sy så lite liksom, frågan är ju snarare om man skulle ha en billigare modell (4623) och inte en dyrare

MC4900 kostar ju 3000kr mer, visst får man med bordet, två fötter, klippsaken, start/stopp-knapp, knälyft och en belysning med lysdioder samt ca dubbelt så många sömmar men jag vet inte, är ju redan bra mycket overkill för mig. Är ju snarare så att ett smart val vore 4623 och sedan när man har tröttnat på den uppgradera till vad man kan få då, men nu går jag väl direkt på MC4800 eftersom jag har glott så mycket, men väntar nog på ditt svar trots allt =P

(annars fåru sälja din mc4800 till mig skitbilligt och uppgradera till en 4900 själv ;D)

Edit: Min kommer ju hamna på 5200 bara med walkerfoten, utan 1/4", bord eller lampa
Fusk, hur o varför fick du så billigt o varför är punden så dyr? Ner i 12kr ffs

Senast redigerad av aliquis den 2007-01-14 klockan 00:33.
Gammal 2007-01-14, 09:26   #20
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Citat:
aliquis skrev:
100 dollar är väl bara runt 625 kr med dagens växlingskurs, lycka till att ens få en begagnad maskin i sverige för det =P (felsökningsavgiften på en ligger säkert på mer ;D)
Var kan du köpa $ för 6.25? Där vill jag köpa ett gäng!

Det finns faktiskt en maskin i Sverige för 600kr nu. Om den är användabar har jag ingen aning om, men finns gör det... IKEA

En kompis köpte en lågpris-Hugin på Coop i våras för runt tusenlappen (tror den var nedsatt några hundra) och har sytt rätt mycket på den. Och bra har det blivit!

Min dotter fick ärva min gamla Husqvarna från 70-talet, och det är en superbra maskin. Men de kostar nog en bit över tusenlappen även begagnade skulle jag tro. Men så är det också "riktiga" maskiner!

Men visst är det härligt att sy på en ny fräsch maskin, som man inte behöver träna styrketräning för att kunna fytta runt, som låter lite mindre och kanske har en och annan extra finess!

Är man ganska säker på att man kommer att fortsätta att sy någorlunda mycket och har råd tycker jag att det kan vara värt att satsa lite även på sin första maskin. Det kan ju till och med vara så att med en lite bättre maskin får man mer syglädje och får blodat tand!

(Däremot vill min dotter att jag ska köpa IKEA-mskinen till hennes kusin som kombinerad födelsedags- och studentpresent, för "man MÅSTE faktiskt ha symaskin när man flyttar hemifrån" säger hon. Troligen duger även IKEA-maskinen till att fålla gardiner, sy ett kuddfodral och laga ett klädesplagg någon gång per år, så eventuellt gör jag som hon säger, fast jag egentligen tror att man bör lägga lite mer på en symaskin! Men eftersom IKEA har en generös bytes/reklamationspolicy och dottern dessutom jobbar där funderar jag faktiskt på att göra som hon vill. Är det bara skräp får de tillbaka den!)
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 09:48   #21

Citat:
mia-maria skrev:
Det bästa är ändå om man kan provsy olika märken, det är viktigt att man trivs med den i praktiken... även om en annan på pappret är lite bättre.

<bortklippt avsnitt, man behöver inte ha med ALLT när man citerar...>

Provsy alla maskiner ni kommer över, hos släkt och vänner och i butiker. Trä dem själv, undertråden också, och sy i lite olika material från begagnat jeanstyg till nånting tunnt och halkigt.
I butiker har de oftast provlappar av ny fin stadig linne- eller bommullsväv, vilket inte är nån riktig sport att sy i ;-)
Fantastiskt bra råd här!! Särskilt det där med provlappar! Även den sämsta "skräpmaskin" klarar säkert av att sy helt OK i tät fin bomull, men hur går det om det är öglor i tyget? Funkar matningen om du ska sy på ett kardborreband? Två lite halkigare tyger funkar det? Många skryter om hur många lager jeanstyg de klarar, men det är ärligt talat ofta inte där problemen blir. Visst, är den inte stark nog så tar den sig inte igenom, men annars är det tunt tyg, glest tyg, halkigt tyg, tyg med med ojämn yta som sållar agnar agnarna från vetet.
Gammal 2007-01-14, 12:11   #22
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Citat:
Asawi skrev:
Många skryter om hur många lager jeanstyg de klarar, men det är ärligt talat ofta inte där problemen blir. Visst, är den inte stark nog så tar den sig inte igenom, men annars är det tunt tyg, glest tyg, halkigt tyg, tyg med med ojämn yta som sållar agnar agnarna från vetet. [/B]
Eller en "knöl" bestående av flera lager jeanstyg med omgivande ett eller två lager. En sådan bevisar om matningen klarar av att jobba jämt och fint och göra en jämn söm även här.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 12:28   #23

Oh ja! När man syr över en jeanssöm ser man ju om man kan få upp pressarfoten nog, och ändå ha styrsel, om man säger så! Så även om den klarar x lager jeanstyg kan just det att det är en "knöl" som du säger vara ett stort problem!
Gammal 2007-01-14, 13:40   #24

Citat:
Asawi skrev:
Var kan du köpa $ för 6.25? Där vill jag köpa ett gäng! ...

(Man behöver faktiskt inte läsa allt som är citerat heller men det kanske ser ut som mycket mer text än vad det är i tråden när något är citerat och då orkar folk kanske inte läsa.)
Dollarn brukar vara rätt billig iaf, men visst inte såå billig, då var det väl $179 som var 1250kr och inte $199.

IKEA-maskinen hade ju färre funktioner än hellokittymaskinerna jag länkade till , vilken som är av högst kvalite är väl svårt att veta =P

Mjo, mamma har också sagt att det väl finns maskiner för en dryg tusenlapp, och hon handlar mest på vad som numera är ett coop forum. Men på de billigare lär man ju få vad man betalar för och på de dyrare får man eventuellt betala en del extra för att man ligger längst fram i utvecklingen och därför får betala en större del av utvecklingskostnaderna, kanske?

En Husqvarna 2000 gick på 2000kr i Singer/Pfaff-butiken här i stan och 2500kr hos Husqvarna, den hos Husqvarna skulle dock inte ha varit mycket använd. En Husqvarna 630 gick även den på 2500kr men 3100kr i vanliga fall.

Ja, en maskin med lite mer funktioner kanske är något roligare, men jag vet egentligen inte hur mycket jag kommer använda dekorsömmarna, och som någon skrev, då kan man ju sedan börja fundera på om inte bättre ljus, automagiskt trådklipp, bord och några fler fötter, ännu fler sömmar, start/stopp och knälyft vore bra (jag tror inte det är så bra att det är värt 3000kr för mig, även om fötter och bord tillsammans väl skulle landa på en tusing), och då kan man ju fundera på om inte brodering vore kul också osv =P

Borde inte hennes kusin få mer för pengarna med en begagnad?
Gammal 2007-01-14, 13:43   #25

Ska man ta med en övermatarfot eller inte?!
Gammal 2007-01-15, 13:34   #26

Nu har jag beställt en MC4800 + walker/even feed foot iaf, hoppas det inte blev dyrare "i onödan", men egentligen är det väl det, för jag hade säkert klarat mig fint på 4623, men mycket vill ha mer ;/

Hoppas även att det inte var dumt att ta den, för att MC4900 hade varit ett bättre köp för att man får med bord o fötter, automatiskt trådavklipp, start/stopp, knälyft, dubbelt så många sömmar och bättre belysning. Och eventuellt varningar när undertråden är slut eller foten är uppe, vet inte hur det är med det. Men den kostar ju mycket mer och det känns som skillnaden är rätt liten, men det är den ju redan från 4623 till MC4800
Och om man kollade på MC4900 kunde man ju lika gärna börja kolla på MC6600 osv =P
Sämst, skulle ha en billig och styra upp en "fru" o köpa en dyrare tillsammans

Senast redigerad av aliquis den 2007-01-15 klockan 14:54.
Gammal 2007-01-15, 14:34   #27

Citat:
aliquis skrev:
Och om man kollade på MC4900 kunde man ju lika gärna börja kolla på MC6600 osv =P
Exakt!! Det är så lätt att det blir precis så, och vips har man hamnat på en maskin 4 gånger så dyr som man hade tänkt sig!

Du kommer säkert att bli jättenöjd med ditt köp!
Gammal 2007-01-17, 11:18   #28
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Du kommer säkert ha hur kul som helst med din maskin Följer det med/har du köpt till någon teflonpressarfot med maskinen? Det är en fot jag använder väldigt ofta Jag har köpt till pressarfötter på e-bay till min maskin. Nöjer mig med min maskin ett till två år till. Tills jag sparat ihop till min uppgradering av maskin.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 11:22   #29
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Den här säljaren har jag köpt flera pressarfötter ifrån. Vet inte om det är någon skillnad på pris från de fötter du tittat på? Har även köpt flera underspolar där till min maskin då det tyvärr inte brukar följa med så många när man köper en maskin.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 19:03   #30

Men bajs, o det säger du nu när jag har gett £25 för en walkerfot istället för $20 =P, hade ju säkert blivit frakt men ändå.

Spolar får jag väl med några, vet inte hur många, behöver man så många då? Går de sönder? En för varje tråd?
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:36.