Bra maskin för nybörjare
Om jag som totalnoob skall skaffa mig en maskin som framförallt skall klara klädsömnad men gärna allt möjligt vad skall jag satsa på då?
Jag har förståt att Janome från http://www.sewingmachinesdirect.co.uk/ verkar populära och de i vänstra spalten för över £155 verkar ju ha det mesta av det som rekommenderas i deras buyers guide. Så type Janome 4618/6019QC/4623/5018. Är någon av dessa bättre än någon annan? Till 6019QC följer det ju med lite extra fötter och det var ju en quiltmaskin, är det bara en fördel eller finns det någon form av nackdel med den med? Att man har mer "utrymme" är väl en fördel då det verkar så lite o trångt där under lampan annars. 5018 tillhör ju en högre serie än 4623 men har färre sömmar, priset är detsamma. Eller är något helt annat bättre? Hur står sig diverse svenska maskiner jämfört med de där i prisklass? (Om det inte är samma fabrikat då alltså.) Får man en Husqvarna eller Bernina eller vad som helst med ungefär samma prestanda/funktioner för samma slant i Sverige eller ger de där mest för pengarna? Tack på förhand. |
Fanns ju gott om trådar i ämnet så jag sökte lite o kollar på några...
|
Kod:
4618 5018 4623 5124 Var visst skillnaderna, informationstabellen är kanske smidig men knappast nödvändig, samma information borde väl finnas i manualen eller så får man väl prova sig fram? Vad nålträdaren gör vet jag ju inte men inte heller det kan väl vara så nödvändigt? Då har man väl hellre starkare motor, kunna välja om nålen skall stanna uppe eller nere och fartkontroll? Det är ju så mycket extrakostnad på 5000-serien isf så då känns ju 4623 mest prisvärd. Sedan finns ju 521, 525S och 6019QC i samma prisklass, väntar på svar gällande vad som skiljer dem från ovanstående. |
Jag var lite dum för jag tänkte på fel pris (strax under £250 istället för ca £200) men jag började jämföra lite maskiner.
Janome 5124 är ju ett alternativ i den här prisklassen, och den jag kollade på ifrån början: Janome 5124 Men för samma slantar kan man ju få en: Pfaff 1142 Hobby: Pfaff 1142 Eller en funktionsspäckad men ful Frister+Rossman 976: F-R 976 Sedan finns det två maskiner som ger fler sömmar för pengarna: Brother BC2300: Brother BC2300 och den mycket billigare Elna 2130 Elna 2130 Hur skall man veta vad som är vettigast av det? Jag tänkte jämföra specar och funktioner lite, men det kanske inte säger allt. Om jag kunde välja hade jag ju gärna haft en med "hög fot" och en "smal båge" med mycket bredd och höjd så man får så mycket utrymme som möjligt och lätt att se, och bra belysning och gärna lite lätt lutning på arbetsytan med. Ett eventuellt bord hade ju också varit praktiskt. Men jag antar att det är grymt svårt att veta hur någon av de där är att faktiskt sitta vid utan att se dem i butik? |
Kod:
Pfaff F-R Janome Brother Spelar fartkontroll någon som helst roll? Nål upp/ner? Fotförslag? Förster+R vad den nu hette har ju automatiskt trådspänning, men det tyckte jag att jag läste någonstans att det ändå aldrig fungerar bra och inte finns egentligen, man kan alltid reglera det själva? Något att bry sig om? Pfaff hade ju en extra hög fot, bra? Mer utrymme? Utöver ovanstående så stod det i texten på F+R att den hade trådklippare, men har inte alla maskiner det? På Pfaffen kunde man ta bort foten och sicksacka fast en knapp, kan man göra det på alla maskiner eller bara på den? Brother har två lampor för att ta bort skuggor på tyget, vet någon annars vilken av dem som har bäst belysning? Och så en fråga om fötter, Brothern hade något som kallades monogramfot, vad gör en sådan och behövs det/ingår det inte i de andra? Och vad gör quiltfötterna för speciellt på quiltmaskinerna egentligen? Vad är drop feed? Att man kan köra utan fot? |
Jag tror att du själv redan svarat på frågorna du har. Nåväl nästan då. Som jag tycker har du i de tre första plockat fram tre likvärdiga (i mina ögon) maskiner men från olika tillverkare. Vissa är med sina symaskiner som vissa är med bilar. En gång saab alltid saab typ :) En nålpåträdare är ju trevligt men inget som gör någon skillnad på själva sömnaden. Jag har aldrig sett en maskin som saknar trådavskärare, som du säger har inte alla maskiner det? Det som skiljer är att de är placerade på olika ställen på olika maskiner. Om jag vore dig så skulle jag försöka ta mig till en symaskinsbutik som säljer de maskiner du är intersserad utav och själv testa. Du kanske avskyr ljudet på någon av maskinerna eller hur sömmen ser ut.
|
Eftersom jag inte tycker att 5024 verkar vara värt de extra slantarna över 4623 så om man kollar på runt £200, vad tror ni är bäst val av:
Pfaff 1132 Janome 4623 Janome 6019QC ? :D, eller bör man satsa på något dyrare? De där duger väl om man inte skall ha något speciellt? |
Citat:
Edit: trodde jag, jag hittade en senare, men på en skum adress (bostadsområde), men får väl kika om det finns en butik där eller inte. |
Morr morr morr.
Nu har jag gjort en jämförelsetabell, men jag vet inte vad som är bäst, tror jag skall skriva ut den o dra upp på stan och se efter vad som finns från andra fabrikörer. Är Janome något att ha på vanlig maskin med? Ni/de som köpte dem verkade ju ha köpt enbart overlockvarianten, på andra maskiner kanske det bara är dumt att köpa dem? Jämförelsetabell: Symaskinsöversikt (Öppna filen med Foxit reader (1.5MB)) Jag skulle ju även gå en kurs men de kurser jag är mest intresserad av, nämligen klädsömnad med tillskärning och en kurs i bildbehandling i Photoshop CS går naturligtvis på samma kvällar :( Så om jag vill gå båda får jag antingen ta vanlig klädsömnad eller en kortare o enklare kurs i Photoshop Elements men den tror jag inte att jag kommer ha så stor nytta av :( Ett annat alternativ är ju att gå klädsömnad med tillskärning och sedan vänta med photoshopkursen och istället ta typ broderi eller lappar beroende på vad som är roligast. Trist att det inte går ihop bara =P Kurser |
Har varit på stan o kikat men har inte bestämt mig ännu, har en massa tabbar i browsern dock.
http://www.sewingdirect.co.uk/ har grymma priser på Singers maskiner, typ halva priset mot butiken uppe på stan. |
Jag köpte symaskin i höstas och valde en Janome eftersom den gav mer för pengarna än exempelvis Pfaff. Jag var ute efter flera olika automatiska knapphål och de var Janome generösa med och Pfaff snåla med. Eftersom du vill ha något enklare vet jag inte om prisskillnad vs utrustning gäller på de nivåerna.
Jag tittade även på Brother, som kostade betydligt mindre, men just den maskinen jag tittade på kändes alldeles för lätt. Kom ihåg att det är bra om den står stadigt. Det är väldigt svårt att välja maskin (särskilt om man inte har syvana) eftersom det finns så många modeller. Det är svårt att veta vad man behöver. Men jag har nålpåträdare på min och den har jag aldrig använt. Det jag saknar hittills är något högre pressarfotslyft. Satsa på stark motor och bra matning. Det är grundläggande och det har man alltid nytta av. Lycka till! |
Citat:
4623 hade väl bara ett knapphål kanske medans MC4800 har 6 varav 5 1-stegs eller hur det var, det skiljer ju "bara" 1800kr och även MC4800 kostar ju "bara" 4900kr om man jämför med priserna i Sverige. Däremot är den ju trots allt mer än 50% dyrare än den andra, och jag hade ju kunnat köpa ett nytt grafikkort eller webserver för 1800kr istället ;) Men men. Jag tror MC4800 vägde 11kg och någon av de andra 8.5 så lite tyngre är den ju. Vet inte om man borde ha med quiltbordet eller inte? Det går ju på nästan 600kr och jag tror inte jag har något behov av det =P MC4800 finns som Quilt Companion så med lite tur är det högre lyft på den, motorn i den och 4623 skall vara densamma men den är bättre än i 4618. 7-delsmatarfötterna sitter väl i princip i alla maskiner från Janome. Det enda jag klurar på nu är väl om jag skall ta med even feed/walker/övermatarfoten med, den kostar 440 kr i sverige och 340 kr från england, men å andra sidan kanske jag inte behöver den. Det fanns ju även en "Roller feed foot" som jag undrar om den har samma funktion eller inte, den fick man nämligen med flera tillbehör till, men det verkar som man har den till stickat, vinyl och läder så verkar vara fel typ av fot ändå kanske. Annars har jag ju hittat den perfekta maskinen här: http://www.allbrands.com/products/abp08907.html http://www.allbrands.com/products/abp11168.html http://www.allbrands.com/products/abp11167.html Är rätt fin med ;) |
Jag köpte en DC3050, men jag köpte den här i Sverige och fick betala mer än för dem du tittat på, trots prut (5500).
|
Det bästa är ändå om man kan provsy olika märken, det är viktigt att man trivs med den i praktiken... även om en annan på pappret är lite bättre.
Det jag tänker på då är framförallt att maskinen är "logisk" enligt ens eget sätt att tänka. Man ska kunna hitta och använda basfunktioner utan att läsa instruktionsboken framlänges och baklänges. Sen är det givetvis känslan...ljudet, pedalen, hur den svarar på trycket från pedalen, hur väl man ser vad som händer kring nålen m m Provsy alla maskiner ni kommer över, hos släkt och vänner och i butiker. Trä dem själv, undertråden också, och sy i lite olika material från begagnat jeanstyg till nånting tunnt och halkigt. I butiker har de oftast provlappar av ny fin stadig linne- eller bommullsväv, vilket inte är nån riktig sport att sy i ;-) |
Jag köpte en MC4800 i höstas och fick med bordet (som nog inte behövs för vanlig sömnad) en lampa som nu har slutat fungera och övermatningsfoten samt tråd och saxar, extra spolar och en 1/4 fot. Totalt blev det ungefär 5200 kr men då fick jag betala dubbel frakt i och med att bordet var så stort.
Utslagsgivande för mig var att jag ville ha en bra maskin men hade svårt att motivera ett högre pris med tanke på hur lite jag faktiskt syr :) Den har nackdelar och fördelar i förhållande till andra maskiner men totalt sett är jag mycket nöjd. Belysningen är dålig, men den syr raka och fina sömmar så länge man inte använder övermatningsfoten. Några av bokstäverna är nästan oläsliga - koreanska kanske? ;) Bordet behöver du inte för vanlig sömnad, övermatningsfoten bara om du har tänkt sy gardiner och liknande med långa sömmar. Rullfoten behöver du om du skall sy plast, läder och annat som matar dåligt. Nålpåträdaren är mycket bra att ha men jag saknar trådklippare och knälyft så har du råd köp hellre MC4900. Den skall också ha bättre ljus (?) så det lönar sig nog om du skall sy mycket. /Alice |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:43. |