Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-01-12, 20:39   #1
aliquis aliquis är inte uppkopplad

Citat:
Frida_L skrev:
Jag köpte symaskin i höstas och valde en Janome eftersom den gav mer för pengarna än exempelvis Pfaff. Jag var ute efter flera olika automatiska knapphål och de var Janome generösa med och Pfaff snåla med. Eftersom du vill ha något enklare vet jag inte om prisskillnad vs utrustning gäller på de nivåerna.
Jag tittade även på Brother, som kostade betydligt mindre, men just den maskinen jag tittade på kändes alldeles för lätt. Kom ihåg att det är bra om den står stadigt.
Det är väldigt svårt att välja maskin (särskilt om man inte har syvana) eftersom det finns så många modeller. Det är svårt att veta vad man behöver. Men jag har nålpåträdare på min och den har jag aldrig använt.
Det jag saknar hittills är något högre pressarfotslyft.
Satsa på stark motor och bra matning. Det är grundläggande och det har man alltid nytta av.
Lycka till!
Vad tog du för någon och till vilket pris då? Det blir nog en MC4800 från SMD för mig ändå, vet inte riktigt varför den istället för den billigare dock men dekorsömmar är säkert kul, hade dock gärna haft ännu fler typ MC4900 då istället, eller om nu Jubilee verkligen har så många som det ser ut att den har. Står 100 sömmar på den och ett alfabet och jag tycker det verkar som att det är 100 sömmar PLUS alfabetet inte inklusive. Dvs lika många som i MC4800. MC4800 har lite bättre minne o så men jubilee 85 är ju nyare.

4623 hade väl bara ett knapphål kanske medans MC4800 har 6 varav 5 1-stegs eller hur det var, det skiljer ju "bara" 1800kr och även MC4800 kostar ju "bara" 4900kr om man jämför med priserna i Sverige. Däremot är den ju trots allt mer än 50% dyrare än den andra, och jag hade ju kunnat köpa ett nytt grafikkort eller webserver för 1800kr istället
Men men.

Jag tror MC4800 vägde 11kg och någon av de andra 8.5 så lite tyngre är den ju. Vet inte om man borde ha med quiltbordet eller inte? Det går ju på nästan 600kr och jag tror inte jag har något behov av det =P

MC4800 finns som Quilt Companion så med lite tur är det högre lyft på den, motorn i den och 4623 skall vara densamma men den är bättre än i 4618. 7-delsmatarfötterna sitter väl i princip i alla maskiner från Janome.

Det enda jag klurar på nu är väl om jag skall ta med even feed/walker/övermatarfoten med, den kostar 440 kr i sverige och 340 kr från england, men å andra sidan kanske jag inte behöver den. Det fanns ju även en "Roller feed foot" som jag undrar om den har samma funktion eller inte, den fick man nämligen med flera tillbehör till, men det verkar som man har den till stickat, vinyl och läder så verkar vara fel typ av fot ändå kanske.

Annars har jag ju hittat den perfekta maskinen här:
http://www.allbrands.com/products/abp08907.html
http://www.allbrands.com/products/abp11168.html
http://www.allbrands.com/products/abp11167.html
Är rätt fin med

Senast redigerad av aliquis den 2007-01-12 klockan 20:43.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:49.