Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-22, 08:03   #1
Monicken Monicken är inte uppkopplad

Gammal spets

vad tror ni....
är gammal spets som sitter på örngott/lakan något värde i? eller kan jag kasta med gott samvete (ska flytta och blir galen på allt *suck*) det kommer från min sambos släkt.....
Monica ...funderar...å..funderar....
Monicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-22, 08:10   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Jag skulle spara såna fina klenoder. Sprätta ur och spara spetsen, om det är den Du funderar på.
Visst har gamla spetsar ett värde, om inte annat så för framtiden. Vackra saker som kvinnor suttit och pysslat med genom tiderna
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-22, 08:33   #3
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd

Jag evt inte om sådant har ett monetärt värde (finns det ordet? om itne så borde det finnas. det är fint.) men lite affektionsvärde har det väl kanske?

Jag tycker det är fantastiskt vackert emd sådanna gamla sängkläder, kanske skulle du ta fram och börja använda dom? En tjej här på sysidan bestämde sig för att ta tillvara på all gamla lakan och sydde påslakan av dem:
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=7574
HUr romantiskt och underbart ser inte det ut?

Men om du absolut vill slänga dom, hör av dig till mig först, jag älskar sånt där.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-22, 13:00   #4
HelenR HelenR är inte uppkopplad

Jag tror nog inte du får stöd från alla syfrälsta på Sysidan i att kasta lakan med gamla fina broderier - liksom fel målgrupp. Själv har jag också en trave i garderoben och har ofta tänkt att med relativt lite arbetsinsats kan de bli verkligt fina och användbara! Man kan som beskrivs ovan sy lyxiga påslakan i modern storlek. Ett annat tips är gardiner - bara att hänga upp lakan (helst upp och ner). använd två likadana eller dela ett brett beroende på fönsterstorlek.Min mamma har färgat gamla spetslakan och använder dem sedan som duk - det blir jättefint. Jag har en hemsydd komplett häradsdräkt som mamma sytt - jag vet att de fina hålsömmarna på skjortan kommer från gamla lakan! Det finns ingen gräns för användningsområden! Har du bara plats tycker jag att du behåller lakanen, annars kanske du kan skänka till "sy ambitiös" yngre släkting eller så. Lycka till!
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-22, 15:17   #5
Monicken Monicken är inte uppkopplad

Tack för era åsikter, jag tänkte nog ...så fort jag skickat iväg mailet att det var fel, klart jag ska behålla dessa trots det är jobbigt nog med allt annat man ska ha plats med i flytten, en del örngott är det öppning på åt båda håll med spets i varje kant, kanske ska ta och lägga dom i soffan med sovkudde i....
Monica
Monicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-22, 21:35   #6
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad

Citat:
deliana skrev:
Jag evt inte om sådant har ett monetärt värde (finns det ordet? om itne så borde det finnas. det är fint.) men lite affektionsvärde har det väl kanske?
Monetärt värde är nog inte rätt ord alls.

Monitärt används oftast inom ekonomi och finansvärlden. Den Europeiska
Monetära Unionen" (EMU).

Ett passande ord kan annars vara "Affektionsvärde" personligt värde, känslovärde, samlarvärde.

Jag har sytt många kuddar av gamla monogram och spetsar. Jag har även sytt en dopklänning av släktens ihopsamlade gamla spetsar.

Så du får absolut inte kasta bort något så vackert. Spar det eller ge det till någon annan i din släkt som kan förvalta det på ett bra sätt.

ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-22, 21:40   #7
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd

Welkll, när jag skrev monetärt värde menade jag ekonomiskt värde, som i att om det inte har ekonomiskt värde har det i alla fall affektionsvärde (som du ser om du läser igenom meddelandet en gång till) så det var rätt ord fast felstavat.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-23, 00:20   #8

Då är det väl bättre att du skriver "ekonomiskt värde" än att använda ett franskt låneord som inte har rätta betydelsen i detta sammanhang.

Om du nu vill krångla till det och använda ett annat franskt låneord så kan du använda ordet "pekuniär" som bättre stämmer överens.

ElisabethS
Gammal 2006-09-23, 09:14   #9
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad

Har Elisabet vaknat på fel sida?

De flesta förstod nog utan problem vad som menades...
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-23, 11:27   #10
Cali Cali är inte uppkopplad

Citat:
deliana skrev:
Jadå, ordet monetär finns, det syftar på pengar och har som så många andra ord sitt ursprung i det latinska språket. Och jag håller med - det är ett fint ord
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-23, 12:36   #11

Kanske ett missförstånd som blivit här.

Jag har bara svarat på frågan om ordet "Monetär" finns och försökt svara i vilket sammanhang nämna ord passar eller inte passar in.
Har också försökt tipsa om ett annat låneord "pekuniär"som kanske stämmer mer i sammanhanget.

Ordet "monetär" är vanligast förekommande i
ekonomisammanhang och i finanskretsar.
Ex. "ekonomisk och monetär politik", "monetär historia", osv.

Och ordet Monetärt är ett låneord
låneord från franskan (monetaire) som i sin tur
adopterat det från latinet (moneta).
"Myntrelaterad" torde vara en etymologiskt korrekt "försvenskning".

I går när jag skrev svaret var jag vaken på rätt sida men.....
I dag har jag vaknat på fel sida
Ont i leder, trött och orkeslös. Tror jag tar en tur i svampskogen med hunden och hämtar kraft och energi.

Fin dag för övrigt

ElisabethS

Senast redigerad av ElisabethS den 2006-09-24 klockan 19:28.
Gammal 2006-09-24, 10:10   #12
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Citat:
deliana skrev:
Enligt svenska akademiens ordbok så syftar monetär i fackspråk närmast till ordet pänning (dock är dess ursprung snarare mynt, men precis som window kommer från vindöga så är dess betydelse inte längre samma sak). Eftersom man kan prata om pänningavärde så bör man nog även kunna säga monetärt värde (även om ekonomiskt värde är vanligare). Det är väl trevligt när vi har många olika ord att ta till.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:53.