Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-16, 16:42   #31
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad

Jo, jag vet knappt vad jag själv menar eftersom jag inte kan programmet. Så jag tjeckkollar lite med er om jag har rätt eller om det jag tror att man kan göra inte alls går.

Det är programmet Resize plus och jag tog ett motiv som var 35 cm högt och ändrade det till 10 cm högt genom att skriva in i design size 100 mm. Sen tryckte jag på Apply och motivet ändrades och det blev mindre stygn än det var innan.

Så här stod det innan jag ändrade motivet när jag tryckte på 3D för att se hur det såg ut:

Width (mm): 146 Height (mm): 350,7
Stitch count: 42087 Real size %: 30,6

Efter ändringen:

Width (mm): 41,7 Height (mm): 100,2
Stitch count 15812 Real size %: 100

Jag tyckte då att det var stor skillnad i hur många stygn det var efter minskningen men visste ju inte hur många stygn det igentligen skulle vara för ett motiv i den storleken.

Det var nog för många stygn i alla fall så jag tänkte om man måste ändra själv det sista genom att ändra stygnantalet och stygntätheten? Hur gör man då?

Senast redigerad av Hellebelle den 2006-06-16 klockan 17:23.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-16, 16:59   #32
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad

Hej

15812 stygn för den lilla ytan låter väldigt mycket. Kan inte säga vad som verkar vara bra antal men det skall definitift vara mindre.

Jag har inte Resize Plus utan ett verktyg i min gamla VIP Stitch Editor. Där gör man inställningar i Preferences innan man markerar och drar ner storleken. Troligen har ditt program också Preferences, Inställningar eller liknande.

Hälsningar
Monica Boberg
Ateljé Kreativ
http://www.ateljekreativ.se
monica@ateljekreativ.se
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-16, 17:29   #33

O k, så kanske hälften av stygnen ska bort iaf eller?

Jag letar i min handbok efter det ni beskrev att jag kanske hade för mycket trådspänning under tiden jag broderade. Det står ingenting om det så jag antar att man inte behöver ställa in själv också.

Jag såg en annan sak i boken och det är att jag ska ha en annan pressarfot (pressarfot Q) när jag broderar på tjock frotté (annars använder jag pressarfot R till alla andra broderiarbeten). Kan dom mena att det även gäller på tex manchester och på sammet och liknande tyger? Det står inget om det i boken.

Senast redigerad av Hellebelle den 2006-06-16 klockan 17:39.
Gammal 2006-06-17, 09:56   #34
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Det viktigaste med pressarfoten är att tyget har fri luft mellan tyg och foten det får inte hindra matningen.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-18, 18:24   #35
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Ytan av broderiet är mindre än en tiondel av ursprungsmönstret, så mer än 4-5000 stygn borde det inte vara (och tittar man på broderiet verkar det som en hyfsat rimlig siffra också. Jag skulle snarare säga runt 3000 för det mönstret.
Men mu är det nog inte bara styntätheten som är problemet i detta mönster.
Och helt lätt lär det inte vara att fixa till.
Ringarna måste trots allt ha lite bredd. Nu blir det troligen så tunna att det bara är pyttestygn, och det drar lätt upp undertråden och blir fult på andra sätt då. Det kan man till exempel se om man skriver väldigt smått. Stabiliserar man inte ordentligt kan det se helknäppt ut då!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-18, 19:05   #36
helen helen är inte uppkopplad

Har för mig att när jag hadde Rose så hette foten
Q Nu har jag D1 och foten heter R
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-18, 19:37   #37

Nu har jag beslutat mig för att skita i att sprätta upp motivet på fickan och vara utan bakfickor på dom där byxorna. Och av den del av fickan som inte är ett broderi på, göra en hälla MB då den hällan försvann när jag sänkte midjan. Då blir den i samma tyg som resten i alla fall.

Det var omöjligt att sprätta och ja, stygnen var otroligt minimala.

Jag förstod inte vad du pratade om att den storleken jag valt på broderiet skulle ha ca 3000 stycken stygn och då bli bra?

vad kan det då vara mer för fel förutom stygnantalet? Tätheten skulle jag ha ändrat också då eller? Finns det fler funktioner som jag borde ha ändrat?
Gammal 2006-06-18, 20:04   #38
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Som jag skrev kan inte motivet minskas hur som helst eftersom cirklarna trots allt måste ha lite tjocklek. Tänk dig att det i ursprungsmönstret är gjort med 3 mm "penna", då blir det i din storlek bara 1 mm, och det kanske inte funkar rent praktiskt att sy det på ett bra sätt om man inte från början planerat det så. Stygnen är satta efter ursprumgsstorleken. Det är svårt att förklara, men det finns alltså en anledning till att man inte rekommenderar att ändra mönster hur som helst! 20% ändring brukar vara det man föreslår som gräns.

Tillägg: Det där om 300 stygn gäller alltså vad jag gissar att det skulle hamna på om jag själv gjorde det där mönstret i ett stygnsättningsprogram. Det betyder inte att d kan säga åt Resize att lägga sig där.

Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2006-06-18 klockan 20:07.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-18, 20:32   #39

Ok, då förstår jag. Tackar! =)

Synd bara att dom flesta snygga motiv är för stora för min båge. Kan ju i för sig brodera i min Hoop-size-båge (10x17cm) men den här gången ville jag ju ha mönstret på en byxficka.
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:29.