Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-10-02, 09:16   #1
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad

Jag har varit medlem på sysidan i många år. Mitt första medlemskap startade jag 2005. Ja, för ganska exakt tio år sedan.

Då var det massor av inlägg, diskussioner, bilder och annat varje dag. En lördag eller söndag kunde skapa flera sidor med bilder. Den ni!

Jag upplever att det avtog någon gång 2011-2013. Då byggde jag hus och hade packat undan mitt syrum. När jag packade fram det igen så var sysidan döende... Och från att ha gått in här ett par gånger i veckan går jag numera in ett par gånger i månaden.

Då håller jag ändå på med; stickmaskiner, barnkläder, maskinbroderi och lappteknik. Ganska grav sömnadsgalning med andra ord.

Jag har inte facebook och jag är lite skeptisk till sociala medier så för mig finns inga riktiga alternativ förutom amerikanska sidor. Och jag är medlem på en amerikansk sida för lappteknik/quilting men det är så galet "trigger happy" moderatorer så man tröttnar faktiskt lite även där.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 09:36   #2
bila bila är inte uppkopplad

Jag lämnade sysidan för det var för mycket tjafs. Det fanns en del som trodde att dom var experter och vi andra kunde ingenting. Stämmingen var inte bra och trivsam.
Det stämmingen är mycket bättre på facebook. Skulle någon skriva något dumt eller elakt så är det genast massor om folk som påpekar detta, och försvarar den som drabbats. På facebook brukar man få blixtsnabba svar på sina frågor.
Sysidan var jättebra och trevlig när jag gick med men stämmingen långsamt sämre. Visst saknar man den gamla sysidan.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 11:29   #3
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin

Visst märks det att aktiviteten har avtagit, kanske har det ökat något nu under september men inte mycket. Allt går ju lite upp och ner, och visst tar andra sociala medel över en del av engagemanget och uppläggning av bilder mm.

Kan man öka aktiviteten på Sysidan genom att hitta på lite aktiviteter så att det blir kul att besöka sidan oftare?

Skulle det vara kul med olika utmaningar att ta sig an? Ska det komma mer nyheter inom handarbetsbranschen? Fler instruktionsartiklar?

Medlemsintervjuer är också något jag funderat på om det kan vara intressant.

Vad tycker du?

/Ulrika
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 20:49   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Jag började tappa intresset när det började dyka upp några användare som var väldigt otrevliga och klankade ner på andra användare utan att egentligen bidra med något själva. Jag vet inte om fenomenet är nytt eller om det är moderatorerna som blev lite för snälla med vad som fick stå kvar, men det sänkte stämningen rättså dramatiskt.

Sen har vi alla copy-pasteade "Bibbis Textil har" på alla som frågar om var man kan köpa något, alldeles för ofta som svar på frågor om grejer som Bibbi inte alls har. Inget ont om butiken i fråga, jag har handlat där och varit nöjd, men nu undviker jag den bara för att jag tröttnat på irrelevant hetsreklam. Jag har bland annat fått till svar att hon har dockknappar (som visade sig vara 6mm stroa) när jag frågade efter knappar 2-3mm. Hade det bara vart en gång hade det kunnat vara ett ärligt misstag, men som det varit dom senaste åren är det bara löjligt.

Själv använder jag inte facebook, så jag har ingen aning om hur mycket av aktiviteten som flyttat dit, men det är många forum som dött facebookdöden, så det är antagligen en bidragande faktor till att aktivitetn minskat.

I slutändan är det som vanligt upp till var och en var dom vill hänga och vad man vill stötta. Och hur mycket tid man vill lägga. Förr la jag mycket tid på att förklara och svara så gott jag kunde, men efter ett tag när frågor upprepas och folk allt för ofta vill ha enkla snabblösningar eller inte inkluderar tillräckligt med information i frågan för att man ska kunna formulera ett vettigt svar, jag då lessnar man till slut.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 17:38   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad

Nu känns det som jag måste göra ett inlägg.

Lillith först vill jag säga att jag håller med dig till 100% att
alla onödiga påhopp känns väldigt trist.

Sen är jag givetvis mycket tacksam att många länkar till mig. Har också förståelse för att det händer att man föreslår min hemsida innan man tagit reda på riktig fakta. Man föreslår för att man tror sig sett det hos mig. Är man ute efter något och frågar kanske en liten vink räcker långt men "finliret" får man klara själv.
Blev ju lite nyfiken av ditt exempel om docknappar.
Sökte helt enkelt på dockknappar, fick en träff från 2007 på ett inlägg du gjort. Du söker efter riktigt små dockknappar får flera svar.
http://www.sysidan.se/forum/showthre...ht=Dockknappar
Men ingen föreslår min hemsida som du skrev.
Kan bero på att jag öppnade min webbshop 4 år senare 2011.
Det känns som faktafel.

/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-13, 23:58   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Nu är vi rätt OT, men det var i en kommentar till en bild jag fick din butik länkad. Den här: http://www.sysidan.se/albums/viewpic...D=80356&set=lp

Så, inga faktafel, ingen anledning att bli defensiv. Som sagt, jag har handlat från din butik förr och varit nöjd, men den här "kompisreklamen" börjar likna spam och ger tyvärr inte alls ett trevligt intryck. Men det är i mina ögon. Du sköter ditt företag på det sätt som du vill.
Men det är en bidragande orsak till varför jag tröttnat på Sysidan, så så långt är det relevant för diskussionen.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-14, 06:09   #7
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad

Ok, då är jag med.

Men jag måste fråga hur man skall tolka

"du sköter ditt företag hur du vill"

Menar du att du tror jag ber medlemmar på sysidan att svara så?

Tror ju fortfarande att man gör det av ren hjälpsamhet.
En "hint" sen får man klara finliret själv.

/ Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:04.