![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Tyvärr har jag tröttnat på sysidan.
Har stagnerat. För få besökare, för tysta besökare.. Och när jag ställer frågor så får jag inte det svar jag vill ha just pga skälen ovan. Om alls får svar. Har tröttnat på sy-sverige.. Känns lite väl snävt. Samma gamla, samma gamla. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag är en av dem som inte svara så ofta , ja okay, väldig sällan svara....
Jag känner ofta att jag inte är tillräcklig duktig.... o har inte erfarenhet av allt, sen är det längesedan jag var inne i ett "sömnads-flow", o känner att erfarenheten "rinner" av mig efter ett tomrum.... Jag blir väldans inspirerad av vissa inlägg (särskild bloggarna) o tycker att de är fantastiska... Sen finns det en helt omänsklig tjej här som syr ALLT för hand, de mest fantastiska klänningar o hattar från 1800talet nån gång.... OCH hon som syr på ett KÄMPESTORT ( ja jag är danska... så det är lite sisådär med ordförrådet o stavningen) korsstyngstavla / handbrodyr.... Tror att allt går lite upp o ner...(som livet) men såklart ska det fler till för att hålla ett forum flytande... så nu får vi ta tag i o börja svara lite oftare.... vi som inte har gjort det innan.... Må gott mvh Pia |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Svaret är nog mest att ingen kan nåt. Varken frågeställare eller läsare. Kunskapen inom sömnad och textil har nästan försvunnit i Sverige. Jämför t.ex. litteratur, abc i sömnad från 55 (en bok för hemmafruar) innehåller sömnads- och tillskärningtekniker som idag på sysidan klassas som "couture" (ett ord som betyder söm eller sömnad. Skriften preliminär textil ordlista från 57, som var tänkt som introduktion för textilarbetare skulle få en avgångsstudent från borås huvudkli.
Vi värderar inte sömnad eller textilier högt. Allt är slit och släng. Vem vill lära sig att sy på riktigt när en kappa kostar 500 spänn på h&m? Varför göra en lagning själv när det är billigare med nytt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
zorloni, jag vill se boken!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:36.