Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-02-18, 21:34   #1
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad

tear away är nog i klenaste laget om du har jackan över skulle nog minst ha 1640 men minst en rivbar stiffy annars kan den riva sig ur ramen med så många stygn. varför sätta ner maskinen så lågt, kör på 800 du, det gör jag på tjocka täckjackor eller häst täcken, för din maskin är det en baggis

du får stygnsätta en tråckel ram, de är ganska händiga att ha

Senast redigerad av Pulvertroll den 2014-02-18 klockan 21:36. Anledning: till lägg
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 18:50   #2
strumpan strumpan är inte uppkopplad

Trâckelramar

Finns att ladda ner gratis nâgonstans. Försök googla. Vet att det finns flera broderisidor som har det
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-20, 06:06   #3
Persingen Persingen är inte uppkopplad

Jag har kört mitt broderi men det flyttade sig ganska mycket i ramen trots spraylim och kraftiga klämmor. Nu hade jag tur i oturen att jag kan använda den i alla fall då förskjutningen drabbade text och gjorde så att det ser ut som lite skuggade bokstäver. Vet man inte om det så tror man att det skall vara så.

Jag har försökt att hitta tråckel ramar att ladda ner men utan success.

Kanske P-trollet kan ge mig en crash-course hur man stygnsätter en sådan i Embird?

Nu när brodyren är klar och baksidan blivit uppsnyggad känns det som man klistrat en tunn plåt på jeansjackan. Har ni något bra knep för att mjuka upp brodyren?

Jag skulle vilja krympa brodyren från 300mm ner till 280mm, hur gör jag det i Embird utan att förvanska stygnsättninge?

I alla fall, tack för alla goda råd.

Anders
Persingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-20, 07:18   #4
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad

hejsan Anders.
jag tror att det beror på för klen backing. o fel backing, jag föreslår 1640 som blir en mjuk o skön textil yta, efter tvätt.

om det blir en hård yta så tror jag att din trådspänning är fel i förhållande mellan under o övertråd, vilken undertråd använder du ?

när du förminskar ett brodyr utan att förlora något, går du in i vänster marginalen i editorn, där finns ett litet pappers ark, klicka där o i rutorna kan du fylla in antingen mm eller % hur stort du vill att brodyret skall vara. först kolla antal stygn och efter se till att stygnmänden verkligen minskade, gjorde dem det inte, så gå tillbaka o ändra det manuellt

att göra en egen tråckel ram, du stygnsätter enbart en ram som är några mm mindre än din hoop med basting stitches. det innebär en sydd ram med långa stygn som är mycket lätta att sprätta bort.
kan man inte det så är det lätt att bara sy ett par knutar i vardera hörn, genom backing och tyg. det håller det på plats, men tänk på valet av backing

lycka till
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-20, 08:05   #5

Jag använder färdigspolad undertråd på papp bobbiner från Indukta.

Trådspänningen är som den skall vara enligt SWF's test fil nämligen 3/3,
varav undertråden 1/3 och övertråden 1/3 på var sida om undertråden.

Jag spände 3 lager av rivbart i ramen, spraylimmade jackan på samt säkrade med ett antal kraftiga klämmor.
Är 1640 du skriver om rivbart? Om inte, klipper du bara bort det?

Om underlaget rör sig i ramen är det ju inte lönt att tråckla heller,
ramarna skulle ha en annan yta för att inte vara så "hala", nån som har något bra knep?

Anders
Gammal 2014-02-20, 08:13   #6
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad

I Embird Editor kan du lägga till tråckelstygn. Under menyn Infoga finns Tråckelstygn.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-20, 08:20   #7

Toppen,tack Monica.

En sak till, när du stygnsätter en logga för en keps, måste man ta hänsyn till radien på kepsen eller kan man göra som vanligt.

Jag har gjort en liten logga med satin stygn som ram men uti ändarna på loggan blir ramen fel.
Något gott råd?

Anders
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:05.