Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-26, 21:26   #1
bookia bookia är inte uppkopplad

Hej och tack så mycket för alla tips. Efter massa letande, tittande och dividerande bestämde jag mig (efter godkändnick från sambon) för denna klänning. Den ser rätt enkel ut att sy och passformen lär ju "lösa sig självt" så jag tror det kommer bli rätt fint. Jag ska till Jofotex nästa månad och då ska jag be de som jobbar där om råd gällande tygvalet. Jag är inte helt säker på att strukturen på det tyget jag länkade till tidigare kommer passa för denna klänning men Jofotex är ett gigantiskt ställe så nåt passande lär det finnas i deras gömmor.

Återigen, tack för alla tips. Många av de var riktigt bra och lockande men tyvärr fegade jag ur pga att jag är en total sömnadsnovis. Men blir denna klänning bra kommer jag absolut försöka sy mer.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-27, 06:06   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad

Fin modell du har valt och relativt lättsydd också. Jag vill bara göra dig uppmärksam på att du har samma kroppsform som mig (enligt de mått du angivit i tidigare inlägg). Dvs är att midjan är större i förhållande till byst-/stussmått. Detta innebär att man oftast brukar få lägga till lite extra vidd i midja. Använder jag färdigmönster så brukar jag alltid lägga till så jag får extra vidd i midjan oberoende av modell. Skulle det visa sig att det inte behövs så får jag sy in, dvs ta bort tillägget. Nu har du valt en modell där det kanske inte behövs extra vidd i midjan, men det skulle vara tråkigt att upptäcka att det kanske skulle behövas när du syr klänningen. På din modell är det lätt att lägga till lite extra i sidsömmarna, jag hjälper dig gärna om vill och behöver. Alternativt kan du först sy klänningen i ett gammalt lakan eller annat skräptyg, då får du en bra uppfattning om passformen.

Storlek väljer du utifrån byst och stussmått.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-27, 06:28   #3

Tack, vad snällt av dig.

Jag har faktiskt en hel del skittyg jag köpte på ikea några år sedan för ingenting. Använder den som toile, men den är rätt styv. Ska nog tvätta tyget denna gång, innan jag syr i det. Jag har även färdigtvättade gamla fläckiga lakan som jag kan sy i. Men jo, jag ska absolut provsy klänningen i något annat innan jag sätter saxen i fintyget.

Så jag kommer garanterat fråga om hjälp.

Citat:
ninnami skrev: Visa inlägg
Fin modell du har valt och relativt lättsydd också. Jag vill bara göra dig uppmärksam på att du har samma kroppsform som mig (enligt de mått du angivit i tidigare inlägg). Dvs är att midjan är större i förhållande till byst-/stussmått. Detta innebär att man oftast brukar få lägga till lite extra vidd i midja. Använder jag färdigmönster så brukar jag alltid lägga till så jag får extra vidd i midjan oberoende av modell. Skulle det visa sig att det inte behövs så får jag sy in, dvs ta bort tillägget. Nu har du valt en modell där det kanske inte behövs extra vidd i midjan, men det skulle vara tråkigt att upptäcka att det kanske skulle behövas när du syr klänningen. På din modell är det lätt att lägga till lite extra i sidsömmarna, jag hjälper dig gärna om vill och behöver. Alternativt kan du först sy klänningen i ett gammalt lakan eller annat skräptyg, då får du en bra uppfattning om passformen.

Storlek väljer du utifrån byst och stussmått.
Gammal 2014-03-21, 10:49   #4

Nu börjar det dra ihop sig till klänningssömnad här.

Jag har tvättat tygerna och de ska strykas ikväll. Mönstret är ihoptejpat och jag har mätt mig men har fått fram lite blandade värden.
Midjemåttet faller in under strl 44, bystmåttet faller in under strl 46 och höftmåttet faller in under strl 48. Vad tusan ska jag välja för storlek nu då.

Jag har gått ner ett par kilo senaste månaden, därav lite mindre mage.
Gammal 2014-03-21, 11:53   #5
suskal suskal är inte uppkopplad

Man måste vara säker på att mönstret inte blir för trångt någonstans, så man går efter de största måtten. Då sitter plagget snyggast på kroppen.

När det gäller överdelar så brukar man gå efter bystvidden och när man väljer nederdel så gäller stussvidden för val av storlek på mönstret. Midjevidden kan man alltid justera om det behövs.
Du behöver stl 46 upptill och stl 48 nedtill och skulle behöva ha mönster i de två storlekarna för att kunna kombinera överdel i stl 46 med nederdel i stl 48.
Nu ser det här mönstrets kjoldel enkelt ut. Du kan lägga till vidd i kjolen så att den blir vid nog.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-21, 12:32   #6
bila bila är inte uppkopplad

Kolla in pppp.dk möster. Dessa mönster skriver du in dina egn mått. Du skriver ut mönstret på din vanliga skrivare och tejpar ihop delarna. Du får ett personligt mönster.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-21, 14:26   #7

Tack för tipset Birgit, jag har kollat på de tidigare och är väldigt sugen men jag vill samtidigt lära mig ändra mönster på egen hand. Det skadar ju inte att lära sig nya saker.

Nu har jag inte heller någon tid att leta nytt mönster. Har redan köpt ett Burda mönster och tyg till den, så den måste sys upp inom den kommande veckan.
Gammal 2014-03-21, 14:39   #8
bila bila är inte uppkopplad

Kolla in pppp.dk dom har mönster som du skriver in dina mått och du för ett personligt mönster. Du skriver ut mönstret på din skrivare och tejpar ihop det.
Jag har sytt mycket från dessa mönster och jag tycker dom är jättebra, särskilt om man inte följer måttstandarden som finns på storlekar.
http://pppp.dk/

Är du ovan eller osäker på ett mönster sy fört en provklänning i ett billigt skräptyg innan du klipper och syr i det riktiga tyget. För över alla ändringar du gör på skräptyget till mönsteret, så har du ett mönster som passar dig perfekt. När du sedan börjar på det riktiga tyget är det bara att sy.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 09:13   #9
Miata Miata är inte uppkopplad

Smile

Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Kolla in pppp.dk dom har mönster som du skriver in dina mått och du för ett personligt mönster. Du skriver ut mönstret på din skrivare och tejpar ihop det.
Jag har sytt mycket från dessa mönster och jag tycker dom är jättebra, särskilt om man inte följer måttstandarden som finns på storlekar.
http://pppp.dk/

Är du ovan eller osäker på ett mönster sy fört en provklänning i ett billigt skräptyg innan du klipper och syr i det riktiga tyget. För över alla ändringar du gör på skräptyget till mönsteret, så har du ett mönster som passar dig perfekt. När du sedan börjar på det riktiga tyget är det bara att sy.
Tack Bila för tipset om den danska mönstersidan. Fick mönstret på direkten.Du ger många bra tips.
Hälsn Kerstin
Miata är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 17:17   #10

Vad bra att det löste sig för dig och att du hittade en klänning som du är nöjd med. Du hittar säkert något snyggt att sy i tyget som köpt
Gammal 2014-03-21, 14:56   #11

Citat:
bookia skrev: Visa inlägg
Nu börjar det dra ihop sig till klänningssömnad här.

Jag har tvättat tygerna och de ska strykas ikväll. Mönstret är ihoptejpat och jag har mätt mig men har fått fram lite blandade värden.
Midjemåttet faller in under strl 44, bystmåttet faller in under strl 46 och höftmåttet faller in under strl 48. Vad tusan ska jag välja för storlek nu då.

Jag har gått ner ett par kilo senaste månaden, därav lite mindre mage.
I ditt fall skulle jag välj storlek efter bystmått (strl. 46) och sedan ändra kjoldelen till den större storleken (strl. 48). Om det är ett mönster med flera storlekar så kan man lätt utnyttja detta när man som i ditt fall ökar stussvidden. Rita av storlek 46 och när du kommer till kjoldelen i höjd med stussen rita efter storlek 48 linjer och fortsätt att följa den linjen neråt mot fållen. Uppåt ritar du en linje mot storlek 46. Se bara till att den sammanlagda ökningen runt om stämmer med skillnaden mellan storlekarna.
Midjan tror jag du lättast ändrar när du provar in klänningen.

Hoppas jag förklarat begripligt
Gammal 2014-03-21, 17:55   #12

Citat:
ninnami skrev: Visa inlägg
I ditt fall skulle jag välj storlek efter bystmått (strl. 46) och sedan ändra kjoldelen till den större storleken (strl. 48). Om det är ett mönster med flera storlekar så kan man lätt utnyttja detta när man som i ditt fall ökar stussvidden. Rita av storlek 46 och när du kommer till kjoldelen i höjd med stussen rita efter storlek 48 linjer och fortsätt att följa den linjen neråt mot fållen. Uppåt ritar du en linje mot storlek 46. Se bara till att den sammanlagda ökningen runt om stämmer med skillnaden mellan storlekarna.
Midjan tror jag du lättast ändrar när du provar in klänningen.

Hoppas jag förklarat begripligt
Jag är osäker på vad du menar med "Se bara till att den sammanlagda ökningen runt om stämmer med skillnaden mellan storlekarna"?
Gammal 2014-03-21, 19:03   #13

Citat:
bookia skrev: Visa inlägg
Jag är osäker på vad du menar med "Se bara till att den sammanlagda ökningen runt om stämmer med skillnaden mellan storlekarna"?
Jag ser att det blev helt obegripligt
Det jag menade är att när du ökar vidden runt stussen så bör du kolla att den extra vidd som du lagt till stämmer överrens med skillnaden på måttet enligt storlek 46 i måttabellen och ditt eget mått. Dvs är du 4cm större så bör ökningen på mönstret sammanlagt vara 4cm (tex blir en ökning på 1cm i framstyckets resp. bakstyckets sidsöm en ökning på 4cm)
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:15.