![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Du skulle kunna prova att försöka få trikåtyget
lite stadigare.Så att det inte ger med sig när nålen går ner i tyget. Låter som det är det problemet när det går bra i vävt tyg. Sviktar tyget går inte nålen igenom tyget tillräckligt snabbt och hinner inte binda ihop = trassel eller en söm. Beror nog på att du har en ganska enkel maskin. 2 förslag, finns säker någon som har något fler. 1. stärk med Verda stärkelse. Finns på tub eller sprayflaska. Tub mest ekonomiskt. Hos bla ÖB Blanda i en vanlig sprayflaska. 2. stryk på remsor med Totally stable. De är lätt att både stryka på och riva bort. Att det skulle vara felmärkt nål tror jag inte. Vore det en universalnål skulle felet bli att du fick små hål vid sömmen inte att det trasslar. mvh Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Min brother MS-4 fanns inte heller med på listan om vilken walkningfot som passade. Jag tog kontakt med säljaren på gonesewing och frågade och fick tips om en fot som passade. Jag skrev på knagglig engelska och fick ett jättetrevlig svara efter ca en halv dag och veta vilken fot som passade.
Walkingfot heter kan heta övermatare på svenska. Walkningfoten fäster man ett stag över nålskruven, Vilken att det ser ut som foten går av nålens rörelser. Har du kollat så din maskin klara av att sy med tvillingsnål. Titta i instruktionsboken. Senast redigerad av bila den 2013-12-05 klockan 00:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Vet inte vad din maskin rekommenderar för pressarfot till trikåtyger men till mina maskiner har jag en som heter "B". Kan också kallas dekorfot ev.
Och som Bibbi säger, att stadga upp tyget om det är väldigt tunt. Pressarfotstrycket kanske också går att justera? Så att tyget matas lättare? Du får prova dig fram och hoppas hitta en lösning. Eller göra som jag ofta gör, sy två raksömmar bredvid varandra för att slippa krångel! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Walkingfoot
http://search.nancysnotions.com/?i=1...ng;sp_cs=UTF-8
Kanske denna passar din maskin? Eller denna http://www.cottonpatch.co.uk/acatalo...ines-8308.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Skulle vilja utmärka Strumpan till
Till sökmästare. Hela tiden bjuder du på bra länkar. / Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack
Tack, kul att kunna hjälpa till
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Ibland är det bra att läsa gamla trådar här på Sysidan. Läste lite om att sy med tvillingnål som jag inte gjort tidigare, hittade då någon som skrivit om "Walkingfot". Det är tydligen en pressarfot som är bra till lite av varje, med övermatning. Kom då på att var det inte en sådan som låg kvar i min stora tillbehörsväska till min "Brothers 4000"? Den ligger längst in i garderoben så det är inget jag tar fram i onödan. Jo mycket riktigt den fanns där, helt ny och oanvänd, detta måste provas.
Tack alla fiffiga människor där ute. |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
tvillingnål |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:48.