Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-10-01, 10:16   #1
bila bila är inte uppkopplad

Den zigsack jag beskrev ser ut som raksöm i elastiska tyger. Den blir töjbar också. Elastiskt söm kan fungera också. Det syr så man syr i elastiska tyger med vanlig symaskin. Jag har sytt massor av kläder på det här sättet innan jag köpte overlock.
Elastiska tyger är väldigt olika, det som fungerar i ett tyg går inte alls i ett annat. Det gäller att ha flera alternativ att testa.
En söm som också kan fungera är flerdubbel zigsack.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 10:25   #2
Lena_Svensson Lena_Svensson är inte uppkopplad

Jag har ju också sytt mänger i elastiska tyger innan, på vanlig symaskin o använder alltid samma söm, som jag inte minns namnet på men den syr en elastisk raksöm o sen tar det sneda steg utåt. Sen får man renklippa intill. Det har alltid blivit bra, men den blir ganska tjock o därför tyckte jag det skulle va smidigt i babykläder fra att sy med overlocken. Jag tror dock att problemet är att overlocksömmen är så mkt mer elastisk att det töjer sig när jag syr på kantbandet med tvillingnålen o att jag måste minska pressarfotstrycket. Det är ju en dekoration med tvillingsömmen också så den vill man ju ha.

Jag får sätta mig o testa att sy med lite olika metoder i em, när jag är klar med tröjan jag håller på med. Den får vanlig mudd i hals o ärm så där är det inga problem

Tack för alla era tankar!
Lena_Svensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 10:44   #3

När jag själv syr ned muddar använder jag elastisk raksöm eller en raksöm med lite zigsack. Jag brukar bara sy en söm. Men jag tror att det skull fungera med två parallella sömmar.

Syr jag i elastiska tyger med vanlig symaskin tycker jag att jag får en mycket smidare söm men zigsack eller elastisk söm än med de olika fuskoverlock sömmar som finns på maskinen. Dessa sömmar tycker jag fungerar bäst på vävda tyger.
Gammal 2013-10-01, 11:00   #4

Fuskoverlocken har jag aldrig använt heller den blir inte snygg tycker jag o syr ganska glest.
Vanliga muddar i ärmslut funkar utmärkt med overlockmaskinen blir mjukt o smidigt.

Eftersom jag syr upp o säljer vill jag ju det ska se lite proffsigt ut i sömmarna vilket overlocken gör ju.
Gammal 2013-10-01, 11:23   #5

Jag menade inte att inte skulle sy fast muddarna med overlock. Det var när du ska sy ned overlocksömmen, jag pratade om.

Sömnad handlar om ett samarbete mellan tyget, symaskinen och dess tillbehör (nålar, tråd, pressarfötter m.m), och sömmarens kunskaper. För att resultatet ska blir bra måste det vara harmoni mellan dessa.

Alla symaskiner är inte på på allt heller. Vissa hantera vissa saker bra, medan andra saker sämre och det beror inte att man har en dålig maskin, utan dom är olika.
Gammal 2013-10-01, 11:41   #6

Ok då är jag med.

Jag håller med dig ang harmonin... men jag har sytt så mkt i mitt liv hitills o många mil på min vanliga symaskin så vi är ganska goda vänner hihi... det är bara nu den börjat leva sitt egna liv, den är väl avundsjuk för jag skaffat en overlock Jag får lära om helt enkelt med den kombinationen.
Gammal 2013-10-01, 12:02   #7

Jag dom liven (symaskiner) är riktigt mänskliga.
Jag skulle misstänka att det är något med matningen på din maskin. Overlocksömmen är hög och gör att bra lite tyg når matartänderna. Testa men en fot som har ett brett spår i mitten, där du kan låta overlocksömmen gå i typ pärlfot eller likande.
Kanske kan det fungera med walkingfoten, för då matas tyget upptill också.
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:17.