Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-08-08, 10:42   #1
suskal suskal är inte uppkopplad

Vilka makalöst fina svar jag har fått på min fråga!
Strykbrädan från Ikea skulle platsa bra för mig, Den har stålram!
Jag kommer att följa Bilas råd om att köpa Colines resestrykjärn nu och kolla upp ett lödkolvsjärn senare, om jag tycker att det behövs.

kanvas nämnde en annan sorts järn. De kallas för beklädnadsstrykjärn och används bl.a. för att krympa på väv på modellplansvingar. De kostar ännu lite mer (400 - 600 SEK), men verkar kunna mycket. De har termostat och ser ut som riktiga ministrykjärn med skaft. Några har t.o.m. teflonbelagd stryksula, det verkar vara mums.

Men jag ska skaffa ClasOhlsonjärnet nu. Hoppas att jag inte behöver resten.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-08, 11:38   #2
bila bila är inte uppkopplad

Jag har sett ett exakt likadarnt strykjärn som Clas Coline, som jag tror var märkt med Prym. Misstänker att prymmärkningen kostar lite mer Coline, trots att den har 2 mindre bokstäver i loggan på prymjärnet.

http://www.casacenina.com/prym/steam-iron-mini.html

Senast redigerad av bila den 2013-08-08 klockan 11:47. Anledning: Kollad upp prymjärnet
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-08, 14:24   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Om det är kalk då är det från fabriken eller något sådant där.
För det vällde ut kalk direkt jag använde den första gången. Jag får aldrig sånt med min vanliga strykjärn. Eller jag kanske ljuger, där blir det brunt ibland om den stått länge.. men jag är van, blir till rutin att ånga ut skiten först sedan använda. Dumt kanske. Är det kalk då även om det är brunt? Ha i citronsyra kanske?

Och ja den Prym ser likadan ut. Om det är billigare med Coline så köp den istället. Onödigt betala mer för samma vara.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-08, 14:31   #4
bila bila är inte uppkopplad

Nu har jag hittat vad prymmärkningen kostar http://www.skapamer.se/steam-iron-mini
Är du inte ett märkesfrik så kan du tjäna 350 kr genom att köpa Colline. Har stt samma strykjärn under andra namn också.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-08, 15:12   #5
Talla Talla är inte uppkopplad

Citat:
där blir det brunt ibland om den stått länge
Om det blir brunt från vatten, så kan det vara för mycket järn i vatten. Alltså, det kan fortfarande vara inom normen för driksvatten, ingen panik Där vi bor nu är järnhalten i vatten högre än där jag bodde förut. Jag märkte det på att sakerna blir bruna efter några månader användning. T ex vattenkokaren. Efter några månader blir kokplattan inne där helt brun (nej, den rostar inte, det är säkert). Det blir ingen beläggning som man kan gnugga bort, utan bara färg. Då kokar jag den med ättiksprit utblandat i vatten och låter svalna, sedan sköljer ordentligt. Då var det värre i toastolen när vi flyttat in. För där gick det inte att ta bort det med någonting, den där färgen bokstavligen kröp in i porslinet. Så det var bara byta. Den hade ändå gjort sitt.

Så citronsyra borde ta bort det bruna också. Jag använder ättiksprit, för jag har den hemma jämt.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-08, 20:45   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Intressant. Det kan man i alla fall tro om det vore på torpet för där är det verkligen mycket järn. Men vi har inte problem med "brunhet" annars, inte i toan, inte någonstans.. Men det kan ju ändå vara så. Vet inte. Har varit så i 3 olika lägenheter i vitt skilda delar av Göteborg.

Göteborgs vatten:
"Låg järnhalt, mindre än 0,01 mg/l. För att minska risken för rost i rörnätet tillsätts kalk och kolsyra vid vattenverken, vilket ökar vattnets förmåga att stå emot försurning (alkalinitet)."

mer data finns här:
http://goteborg.se/wps/portal/invana...vZ0FBIS9nQSEh/

Då vet jag inte varför det blir brunt. haha. Ättiksprit, kan jag ju köra med, den har jag hemma, alltid bra till olika "husmorsknep"
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 16:50   #7
kanvas kanvas är inte uppkopplad

Av en slump hittade jag vad ett beklädnadsjärn hette på tyska: folienbügeleisen.

ebay.de:
http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksi...at=0&_from=R40
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:28.