![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
|
Citat:
I instruktionsboken till maskinen så finns det en väldigt bra beskrivning på hur stygnplåt och spolkorg skall tas bort vid rengöring. Det ingår i det normala underhållet som du själv skall kunna göra. Det vore intressant att veta hur företaget tycker du skall byta undertråd utan att ta bort spolen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Har du tittat på PFAFF expression 150 som är jubileumsmaskinen för Pfaff 150 år.
Symaskins Webbshoppen säljer den för 8.995 kr det ingår flera extra pressar fötter för dekorsöm i jubileumsmaskinen. Den har IDT(övermatare) 9 mm dekorsömmar som är helt fantastiska. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
Citat:
![]() Jag köpte min Ambition för att jag kunde inte nöja mig med mindre utrymme "till höger om nålen", som det brukar stå i annonserna. En annan maskin som jag kunde tänka mig i stället för Pfaff, som har övermatare (enligt annonsen), reglerbar pressarfotstryck, bra belysning och extra utrymme till höger var Janome Horizone. Men de kostar ju flera gånger om! Så det blev Ambition. Jag brukar laga/lappa och sy på märken på färdiga kläder, då är det nödvändigt med det där utrymmet till höger. Nu väntar jag på fraktsedel för att skicka min Ambition på service. Den missar stygn på stretchiga tyger med trassel-konsekvenser. Men när den slutar med det, tror jag att jag blir väldigt nöjd ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
pfaff expression 2.0 funkar bra för mej , 23 cm 'till höger om nålen, IDT, tyst, - en snäll arbetshäst -den saknar dock reglerbart pressarfotstryck, 9000:- i somras, det var det generösa utrymmet som avgjorde valet för mej. Helnöjd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Min pojkvän valde att överraska mig kring jul och beställde hem en "brother innov-is 2000 laura ashley. Det är mer än vad jag någonsin kunnat önska mig!
Har inte hunnit sy på den så mycket eftersom vi gör om i lägenheten just nu för att jag ska kunna få ett syrum men jag tror att jag och min Laura Ashley kommer komma väl överrens! ![]() Något jag undrar dock är det här med nålar. Jag vet ju hur man ska ha olika nålar beroende på vilket tyg man syr i och dessutom olika tråd. Det följde med några nålar med symaskinen med det står inte vilken typ av nål det är. Två av dom är rödmarkerade och två är gulmarkerade. Någon som vet vilka nålar det är eller vars man kan läsa om symaskinsnålar? =) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Grattis till en jättefin maskin, som kan jättemycket. Det blir mycket för dig att utforska.
Vilken underbar pojkvän du har. Det finns många olika nålar ofta säger namnet på nålen vad den ska användas till. När du broderar ska du använda broderinål, när du syr i stickade och elastika tyger jersynål eller stretchnål. Vanliga tyger standarnål. Nålar till bra pris hittar du hos Bibbis texil. Till vanlig sömnad använder du vanlig sytråd. Till broderier blir det finast med broderitråd. Just var färgerna står för på nålarna som du fick med vet jag inte. Brodertråd till bra pris hittar du hos: http://m-broderiting.dk/ Som också har ett bra nybörjarpaket, med olika mellanlägg som man kan testa och allt annat man behöver för att börja brodera. Jag själv köper färdigspolad undertråd på plastspolar, som jag tycker är bäst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Här får du en länk till Schmetz nålguide. Där kan du se vad man använder de olika färgerna till.
Röd=Brodernål, Gul=Stretchnål Hoppas den hjälper dig, http://www.schmetzneedles.com/learni...edle-chart.pdf Ska finnas en svensk sida också men den hittar jag inte just nu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Citat:
Jag inser att det kommer ta mig ett bra tag innan jag provat allt. Den är helt otrolig men det enda negativa är väl att den är så pass elektronisk att man måste vara extra noga med allt för att de ska funka. Tex, den automatiska "klippa-av-tråden-själv" funkar ju bara om du har nålen i högsta läge, foten nere osv. Kommer nog inte brodera så himla mycket utan mest sy i stretch eller skinn eftersom jag tycker om att göra kläder och väskor. Men jag ska försöka hitta de rätta nålarna och trådarna i tygaffären som finns här. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
pfaff, pressarfötter, symaskin |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:37.