![]() |
| Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar
Inställningar
Sök i forum
Forumregler |
|
|
|
#1 |
|
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 20
|
Victoria, jag är väl medveten om att det finns risker med halsband, och mönster till sele finns redan här hemma.
Av olika anledningar vill jag dock kunna sätta på halsband vid vissa tillfällen, och därför är jag på jakt efter någon som kan hjälpa mej med hur den modell jag vill ha sys. Men tack ändå! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
|
Jag har haft en pudel med mycket päls. Jag sydde ett halsband som visade sig vara väldigt bra. Pälsen blev aldrig sliten.
Köp en tunn kedja med ringar i bägge ändarna (finns på djuraffären -det som kallas strypkedja). Kedjan ska vara precis så lång att den passar runt hundens hals+ lite till. Den ska inte sitta åt. Skaffa tunt och smidigt skinn och klä kedjan med det. Jag tror att jag rullade två lager skinn runt kedjan och sydde för hand... men du ser ju själv vad som blir bra.- ett eller två lager beror ju på hur tunt skinn du får tag i. Kedjan blir en aning kortare på kuppen (fråga mig inte varför). Det är därför du ska köpa en lite längre kedja. Gör en flik som du viker om ändarna genom ringarna. Halsbandet sätter du runt vovvens hals genom att dela på pälsen med fingrarna och lägga det i benan du gjort. Fäst ihop det med kopplets karbinhake. Det ska alltså inte sitta i en sån dum strypögla som dras åt kring halsen om hunden drar. (Förutom att stryphalsband inte är varelsevänliga så förstörs pälsen.) Halsbandet ska vara på enbart när koppel ska användas. Annars ska hunden vara utan. Vidare ska du inte acceptera att hunden drar - otrevligt och skadligt främst för hunden... och det sliter på pälsen. Något att öva på. .. inte så lätt med en valp som är ett småbarn och springer hit och dit. Använd aldrig rullkoppel. Dels pga risken att hunden springer och det blir ett ryck och pga att hunden aldrig vet hur långt den får och inte får gå och pga att hunden vänjer sig vid att det drar i halsen och då lär sig att gå och dra och pga att det får halsbandet att snurras och skava kring halsen. (Vilken fantastiskt lång mening jag fick till! Ha ett måttligt långt vanligt koppel alltså.Det finns sk. stryphalsband i läder att köpa som man kan använda på samma sätt... men de är så klumpiga och stela att jag inte tror att någon vovve kan trivas i dem. Lycka till! Grattis till tillökningen! ![]() Senast redigerad av dreamcatcher den 2012-11-07 klockan 20:54. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 22
|
Inne i halsbandet har man rep, som finns på båtavdelning hos tex. Jula, Bauhaus. Jula har även bra textil lim som inte är så rinnig.
Lycka till! |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 20
|
Tack för tipsen
![]() Jag avskyr flexikoppel så några sådana kommer inte in i vårt hem ;-) Vi har stor trädgård med bra staket, så vi kommer att ha gott om plats att träna på att gå utan koppel, tanken är att kopplet mest ska vara en extra säkerhet när vi är "färdigtränade" :-) Så lyckades vi få till det med vår gamla hund, hon hade nog inte behövt koppel någonsin efter 2 års ålder, men vi hade det givetvis ändå, eftersom man inte ska ha hundar lösa hur som helst. Men dit är det väl ett tag :-) Denna rasen är en Bolognese, en liten, vit, långhårig ras. Jag vill experimentera lite för att hitta det som kan passa bäst ihop både med säkerhet och päls... Älgskinn ska tydligen vara det bästa enligt uppfödaren, men jag får nog testa på lite annat skinn först för att hitta modellen Skinnklädd kedja ska absolut testas! Textillim var smart och snöre har jag tänkt på, men inte fattat vilken sort, ska kika efter det!Har någon mer tips så tar jag tacksamt emot det ![]() |
|
|
|
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:07.





Ha ett måttligt långt vanligt koppel alltså.
Hybrid-visning
