![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
![]() Hej igen
Jag är tvungen att återkomma beträffande min HQ 2000. Jag har som jag sagt tidigare fått den att fungera tillfredsställande. Dock inte backmatningen när jag syr raksöm. Om jag ställer in rattarna enligt boken för att fästa tråden i backläge fungerar det inte, knappen har dåligt motstånd. Någon som har några några tips? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Problem med backmatningen är vanligt hos gamla husqvarnamaskiner. Här än en instruktionsvideo där han använder bl.a. en hårtork.
http://www.youtube.com/watch?v=-Il9V...=results_video |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Tack för tipset Carl.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
Citat:
Lycka till! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Ja det måste vara något i inställningarna som inte fungerar. Jag har
fått backknappen lös och utan att kärva. Jag ser att det blir för litet utslag då jag trycker in backen. Trycker jag ner en arm på baksidan invid sömväljaren manuellt så påverkar det matningen av tyget och matartänderna går bakåt med en kraftig rörelse. Kan någon del i mekaniken "kuggat" över på något sätt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Fungerar knapphålsmekaniken? Testa att dra ut och vrida runt knapphålsmekaniken. Om den fungerar som den skall är det nog så att backmekaniken behöver rengöras och smörjas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Ja knapphålsmekaniken verkar att fungera. När jag ställer ratten för sömväljaren längst till vänster (alltså något ur sitt rätta läge)på raksömssymbolen så syr maskinen bakåt. Den trasslar dock tråden så jag får upp flera trådar från spolen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag menade att du skulle ställa stygnbreddsratten på 0 och dra ut knappen. Då har du kopplat in knapphålsmekaniken. Sömväljaren skall du ha på raksöm. Läge 1 skall sy ena stolpen bakåt. 2 syr en träns. 3 syr andra stolpen framåt och slutligen 4 sista tränsen. Därefter kan du vrida till 0 och trycka in knappen. Ett relativt vanligt fel är att hela mekaniken hamnat i fel läge och exempelvis alltid syr första stolpen baklänges. Kan du inte dra ut knappen så är det relativt enkelt att rätta till felet från gaveln under handhjulet. Ställ stygnbredden på 0 och se till att urfasningen som syns kommer mitt för den tapp som skall passa i urfasningen.
Det låter svårare än det är, så lycka till. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Jag uttryckte mig lite oklart. Men knapphålsfunktionen fungerar och likaså är knappen för stygnbredden fullt rörlig.
Vid raksöm då jag trycker på bakåtknappen händer inte något.maskinen syr framåt. Om jag då vrider sömväljaren något till höger till sista strecket för raksöm så kan jag sy bakåt. Men i detta läge trasslar tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:36.