![]() |
| Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar
Inställningar
Sök i forum
Forumregler |
|
|
|
#1 | ||
|
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
|
Citat:
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
|
jag förstår inte helt varför det ska vara så annorlunda att köpa en symaskin utomlands(säg England nu) än att köpa en kamera vad som gäller service och garanti...
Har köpt Canonkameror i flera omgångar bl a i Hong Kong - sparat massor av pengar - och fått jättebra service hemma vid behov ! Jag tycker att skandinaviska Janome är fisförnäma (förlåt uttrycket) och jag är väldigt glad att jag köpt mina Husqvarna istället - men så har jag en Janome Coverpro också, där fick jag vänta på en reservdel i 3 månader! Här blir det inga fler Janome - inte med de återförsäljarna vi har idag! |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
|
Nyttig diskussion det här.Försökte själv köpa en Janome från England nyss,men se,
det gick inte alls.Fick blankt nej!En fråga poppar upp i min förvirrade hjärna.Varför är vi med i EU om dessa allehanda surpuppar till säljare ändå får bestämma var vi ska köpa vad? En fasligt purken TESS! |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
|
Om du läser hela tråden så märker du att det inte är säljarna som krånglar utan janomes huvudkontor.
Säljarna som tex SMD, vill med all säkerhet fortsätta att sälja åt oss. ![]() |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
|
Tänkte lite på den här tråden när jag senaste tiden läst andra trådar där man tänker gå till en fysisk butik i Sverige och provsy för att sedan beställa på nätet i utlandet. Det kanske är därför som tillverkarna vill skydda sina distributörer? Så att vi har någonstans att provsy maskinerna? Annars slutar det väl med att de får sätta upp demonstrationscenter på några platser och att alla får beställa på nätet. Att vi skulle börja betala för att vi provsyr maskinerna antar jag är uteslutet?
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
|
Idag tog mitt tålamod slut... Kontaktade konsumentverket här i Gbg och mailade även Sewings Machines. Enligt Konsumentverket kan det finnas ett avtal mellan skandinaviska distributören och företaget i England, men det måste i så fall vara skriftligt annars är det ett fall diskrimineringsombudsmannen om man förbjuder enstaka länder att köpa. Jag är nyfiken på vad jag får för svar från England... Återkommer!
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
|
Citat:
som sätter stopp för affärer av Janome till Skandinavien. Detta beklagar SMB men det är en förutsättning för SMD att överhuvudtaget få sälja Janome. Undrar om inte det är den Skandinaviska agenten som ligger bakom???? ![]() |
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
|
Citat:
Men ffa - hon kunde INGENTING. Varför ska jag då betala henne 7 000 kr mer än om den kommer hem till dörren med UPS från England? |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
|
Oj jisses, borde man inte kunna det man säljer? Verkligen dåligt det där. 7000 kr i skillnad är också lite väl häftigt.
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
|
Citat:
Vad gäller problemet med okunnig personal håller jag helt med ngn av föregående skrivare... det blir ju nästan olidligt löjligt att köpa en maskin jättedyrt om butiken inte kan tillhandahålla kunskapen om hur den ska brukas. Har de inte den kunskapen blir ju jag skeptisk till om de kan serva och laga den när det behovet uppstår. |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
|
Precis, man vet ju inte om de kan fixa till det om de inte ens vet vad som är problemet!
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
|
Det måste ju bryta mot konsumentregler?
(som svar till Elnas förbehåll om att garanti inte gäller) Och forts... Jag tycker att vissa företag - mest mellanhänder som vill ha sina pengar verkar det som - inte riktigt förstått eller förstått men inte vill ha internet. Folk är inte bundna till lokala butiker nu. Tyvärr är en stor del av folket ganska fattiga och så de som är rika kanske vill köpa medvetet... Så man köper det som är billigast. Det är NORMALT beteende. Om det bara var lokala butiker och man vet att en butik Söders symaskiner säljer ABC symaskin för tio tusen kr och en annan butik, Östers symaskiner säljer samma ABC symaskin för åtta tusen så går man till Östers symaskiner som är billigare såvida man inte är nära vän med Söders symaskiner. Nu har Internet hjälpt till att vidga våra "gränser" och vi har plötsligt många fler butiker att välja mellan. Det tycker inte vissa mellanhänder om för de kan inte längre styra lika mycket! De måste tänka på nya sätt. Man måste gå med i utvecklingen. Istället för att förbjuda och gnälla och önska sig tillbaka till 80-talet eller liknande. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
|
Förresten, om man skulle köpa något annat än en symaskin från det engelska företaget hur agerar de då?? En reservdel t ex..
Fånig fråga kanske, men den kom för mig just nu! |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
|
Om man skulle köpa en reservdel (? drivremmar?) eller tillbehör (t.ex. pressarfötter, spolar) för Janome från SMD? Ja det vet jag inte. Kanske är det inte lika restriktivt där?
jag köper de flesta tillbehör från Ebay billiga säljare. Inte alltid jag köper original, jag köper det som ser ok ut och passar mitt märke. Köpte senast 25 eller var det 50 metallspolar för mina pfaffar för billig penning. |
|
|
|
![]() |
| Taggar |
| handla, utomlands |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:33.










Hybrid-visning
