Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-12-18, 20:46   #1
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad

Såhär står det t ex att läsa om europeisk och svensk lagstiftning om återförsäljare:

"Framförallt i återförsäljarsammanhang uppkommer ibland konkurrensrättsliga frågor. Det gäller framförallt när återförsäljaren är så kallad ensamåterförsäljare. En ensamåterförsäljare tilldelas ett geografiskt område eller en särskild kundkrets av leverantören. Leverantören förbinder sig att inte inneha andra återförsäljare inom området eller kundkretsen och ensamåterförsäljaren får därigenom ensamrätt att sälja leverantörens produkter. Eftersom förfarandet är konkurrensbegränsande är det i princip förbjudet enligt såväl den svenska konkurrenslagen som EGs konkurrensregler."
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 20:53   #2

Vidare står också:

"Något som parterna emellertid aldrig helt kan skydda sig mot är parallellimport. Varken leverantören eller ensamåterförsäljaren kan förhindra att en utomstående köper upp produkter i andra länder inom EES-området (dvs. EU plus Norge, Island och Liechtenstein) och säljer dem inom ensamåterförsäljarens område."

Båda texterna finns att läsa på Stockholms handelskammares hemsida.
Gammal 2011-12-18, 21:01   #3

Ytterligare information:
http://www.kkv.se/t/Page____2114.aspx#leveransvägran - område
Gammal 2011-12-18, 21:05   #4

De har också en tips telefon. Någon som har lust att se om de vill pröva ärendet?

http://www.kkv.se/t/Page____404.aspx

Det var rejält halabaloo inom båtbranschen nyligen.

Senast redigerad av mariatherese den 2011-12-18 klockan 21:06. Anledning: länk tillägg
Gammal 2011-12-18, 21:31   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Gööör det!!

Jag är döv och också superdålig på såna facktermer...
Men jag skulle gärna vilja se någon ta tag i detta här!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 21:39   #6
Minnas Minnas är inte uppkopplad

Thumbs up

Kan inte du göra det Maria-Therese?
Minnas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 21:45   #7

Jag kan se om jag hinner - men det vore bra om någon undersyödde mig med bättre bevismaterial. I mitt mail står inte varför de inte längre levererar Janome till Sverige. Det vore bra med lite fylligare bevisning. Men jag kan ju alltid initiera ärendet och så kan ju fler ringa in med sin bevisning.
Gammal 2011-12-18, 21:48   #8
carlm carlm är inte uppkopplad

Har ni sett Elna UKs garanti/reklamationsregler på http://www.elna.com/en-gb/promotions.php?promotion=282 ?

Citat:
Unfortunately we are unable to provide any guarantee period for purchases outside of the United Kingdom.
Det framgår inte vilka ovanstående sida gäller eftersom Elna UK inte verkar sälja direkt till slutkunder.

Men innan man köper en Elna-symaskin, oavsett om det är i UK, Sverige, eller någon annanstans bör man kontrollera vilka garantinregler som gäller.

Om man t.ex. bor i UK nu och köper en Elna-symaskin i UK, och flyttar till Sverige inom garantiperiodens slut så verkar det som de drar tillbaka garantin.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 21:54   #9
Minnas Minnas är inte uppkopplad

I första inlägget som jag skrev har jag ju kopierat in svaret jag fick om Janome och även i inlägget om Elna så finns det återgivet det svar jag fick det kan du ju använda dig av.

Kopia;
I can confirm that we received the order but not the payment.
However, we have a problem accepting your order.
Due to objections from the Scandinavian distributor, 100% restrictions have now been placed on supplies to customers in Sweden, Denmark and Norway on the full range of Janome products.
This means that we are unable to deliver any Janome product direct to customers in these countries.
So, unless you have any friends or relatives addresses outside of these countries who could send it on for you, we cannot supply.

Apologies.
Kind regards,
Russell

Russell Forrester
Director
Sewing Machines Direct"
Minnas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
handla, utomlands

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:44.