Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-09-17, 15:49   #1
avslutad111024 avslutad111024 är inte uppkopplad

Till min janome har jag en liten mindre pressarfot , samt minskar ner stygnlängden, sen får man sy sakta då. På tildadockor och små andra figurer tycker jag att det fungerar bra.
avslutad111024 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-17, 20:32   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Det vill till att maskinen har hyfsad matning också. På min gamla husqvarna (6570) kan jag utan större problem fålla dockkläder med en 2mm fåll i en halsrigning stor som en röd femtioöring utan att tråckla, men på min "nya" (den är väl en fem år eller nåt nu, en Platinum 950E) är det stört omöjligt att få fållen att hålla sig vikt och svänga jämnt. Det är liksom inte tillräckligt "nyp" i maskinen. Ökar man pressarfotstrycket töjer den tyget men håller inte saker och ting på plats bättre för det.

Det kan tilläggas att till min gamla maskin använder jag en pytteliten fot som jag tror egentligen är till för bisensöm när jag syr såna där små pillerijobb. Sätter jag den foten på min nya maskin så hamnar den helt och hållet innanför matartänderna och går alltså inte att använda alls.

Jag hatar dom stora klumpiga fötterna det är på moderna maskiner och dom monstergrova friarmarna. Och asymetriska pressarfötter och asymetriskt placerade matartänder... Hur tänker dom? Det är ju som att ro en båt med två olika tunga åror. Finns det NÅGON som lyckats lära sig sy fina småsaker på såna maskiner skulle jag gladerligen betala för en kurs hos dom. Ingen symaskinsförsäljare jag prata med har kunnat komma i närheten...

Eh... förlåt för lång utlägg och allt gnäll... Var inte meningen att kapa tråden.
Mitt svar till TS är alltså ungeffär att det går med vissa vanliga maskiner. Men det krävs lite övning även, på jättebra maskiner. Sakta och noga är det som gäller. Och att se till att ha rätt instälningar på pressarfotstryck och sånt, såklart.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:33.