![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Jag vet inte vad som skulle vara ett skäligt pris men jag hade ALDRIG gjort det där jobbet för 1500 kr om jag inte hade tyckt att det var jätteroligt eller om jag var skyldig personen en ordentlig tjänst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Håller med föregående talare - när det är till en firma (även om det är en släkting) så har de råd att betala. hur mycket tar dom i timmen för att göra nåt? Inte e det så billigt iallafall. Ditt pris är ju inte mer än 125:- per löpare och det tycker jag är ett mycket bra pris då det är brodyr och fållning.
Men precis som du själv säjer så lär man ju sig av sina misstag och gör aldrig om nåt sånt utan att först lämna pris - helst då skriftligt. Jag har själv gjort samma "tavla" så jag känner verkligen med dig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tyvärr fattar folk inte att tråd, el, maskinslitage osv kostar, då man ju har allt hemma. din timlön bliver ju typ inget heller.... Tycker inte att det var för mycket, särskild inte om man räknar tiden, fast nu har du tyvärr fått lära dig den hårda vägen att sätta pris först...
Bra att du skriver så vi andra kan lära oss oxå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Herregud det är ju 24 h arbetstid bara på loggorna. Att sedan skära ut och sy löparna måste ju också ha tagit tid?
Det innebär ju att du skulle få mindre än 50 kronor i timman på en höft. Utan ersättning för material... Hmpf... Håller med, svågern kan gott gå till en etablerad firma nästa gång om han tror att det blir billigare. Jösses! Rent rättsligt är det nog dock så att det borde vara din svåger som beställt ett arbete utan att ta in offert först som skulle bita i det sura äpplet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
"Kompispriser"
Det är alltid svårt att få betalt för all tid som man lägger ner. Tycker din svåger kan skämmas som försöker utnyttja dig som nån slags gratis arbetskraft. Stå på dig du!
Skall det vara rätt kompispris så skall "kompisen" betala vad det är värt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
1500 är jättebilligt i det här fallet.
Jag tycker du skall göra så här: Räkna ut vad allt materialet kostat Ränka ut hur mycket tid du la på tillklippning, fållning Räkna ut tiden det tog att stygnsätta loggan Räkna ut tiden för själva broderingen Ta en timpenning på minst 100 kr timmen och ta det gånger tiderna ovan. Spalta upp dessa snyggt och prydligt och ta den summan du får och jämför med 1500. Jag skulle gissa på att summan av det jag skrev ovan blir väldigt mycket högre. Visa din kompis hela kalkylen ovan plus det pris du gett henne/honom och fråga om han/hon fortfarande tycker att det är för dyrt. OBS i ovanstående exempel har jag utgått i från att du gör det svart. Skall du räkna på vita pengar med skatt och avgifter måste du räkna på 325 kr minst för att få en hundralapp kvar... Så här gör jag när folk frågar varför det är så dyrt att handla av mig. De flesta blir väldigt förvånade, de tror nämligen att man bara "kör tyget lite snabbt och lätt genom symaskinen och så kommer det ut en färdig produkt på andra sidan" eller något likn. :P /L |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:48.