![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Jag har skickat alla "hårda delar" med gubben, han tar dom till jobbet och ska spraya dom i verkstan där. Så om det inte behövs någon "jättespecialfärg", utan bara vanlig sprayfärg som fäster på det mesta, så har han nog säkert sån färg på jobbet.
Har nu tvättat alla tygdelar och tänkte försöka mig på att sy ett nytt överdrag till korgen idag. Provade först alla delar på stommarna igen, för att kontrollera att de inte krympt i tvätten. Så då passade jag på att ta några Före-bilder. Klädseln sitter inte så bra eftersom den inte är ordentligt fäst just på dessa bilder. Men man ser ju i alla fall ungefär hur det ser ut. Rätt mycket rysch och pysch. Jag ska försöka spara den gamla klädseln så intakt som möjligt, så kan den ju användas pånytt någon dag ifall man vill det, så nu ska jag försöka rita av och mäta upp delarna åt mig på nåt bra sätt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
För typ 10 år sedan klädde jag om en vagn till kompisar som skulle ha barn. Det var bland det roligaste jag har gjort i syväg :-)
Jag sydde allting nytt, eftersom det gamla tyget var blekt och trasigt. Jag klippte isär det gamla tyget och använde som mönster. Sydde ihop alla "yttertygsdelar" först och körde de sedan i tävttmaskinen ihop med ett impregneringsmedel som jag köpte som skulle användas i maskinen. Jag ville inte ha det medlet på innertyget nära bebisen, så därför körde jag bara yttertyget innan jag satte ihop inner och yttertyg. Enligt uppgift så funkade det bra om det bara kom lite stänk, typ duggregn på vagnen, men vid mer ihållande regn var det regnskydd som gällde... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag visste inte att det fanns impregneringsmedel man kunde köra i maskinen! Synd att jag inte kollat upp sånt tidigare, för även om jag nu visste var jag kunde köpa sånt, så hade jag nog inte haft tålamod att pausa syprojektet för att köpa medlet, tvätta tyget och vänta på att det torkat
![]() Såhär långt har jag kommit idag! Tyget sitter ju inte så snyggt nu i.o.m. att det inte är ordentligt uppspänt då allt inte är klart än. Det har varit lite pilligt då jag egentligen inte haft något mönster utan bara kunnat mäta de gamla delarna och korgstommen. Så det tog ett tag innan jag ens kunde börja klippa ut delar! Men nu är i alla fall det yttre överdraget så gott som klart, med ficka för bärremmar på sidan och dubbel vaddering i fram och bakstycket. Precis som på orginalet. Jag har också ett tunnare, inre foder klart som bara ska sys fast i det yttre tyget. Hade tänkt göra det ikväll, men blev så trött och fick huvudvärk att jag ger upp för idag! Det som ännu fattas på korgen är bottentyget och bärremmar. Så får se... imorgon är kanske korgen omklädd och klar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Mina vagnar
Jag klädde om en 70tals vagn när jag väntade mitt andra barn 1988
samtidigt klädde jag om min gamla dockvagn till min då två åriga dotter.Katten ville också ligga i vagnen, så han fick använda dockvagnen Jag sprättade isär alla delar och använde som mönster. Jag minns att det var hemskt kul att arbeta med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Inte omöjligt att det var samma modell på vagn som jag klädde om.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Äntligen är jag klar med allt som skall sys på korgdelen! Hade tänkt lägga upp bild på den färdiga korgen idag, men det måste vänta tills imorgon. Har dragit på tyget på korgen nu men inte kunnat fästa fodret ordentligt i bottnen, och därmed spänna upp tyget ordentligt. Så det ser inte så bra ut och ja... det är ju helt enkelt inte riktigt klart än.
Det verkar dock passa ganska så bra. Det är bara en liten grej som inte blev så bra. På undersidan av bottnen finns några "flärpar" över ett hål i sömmen mellan bottentyget och sidotyget. Hålet finns till för att ett par metallskenor ska kunna träs genom tyget, de skenor som man fäster korgen i vagnen med. De blev lite för tajta så kardborrebandet som de ska stängas med går inte riktigt ihop till 100 %. Men det får vara så då. Orkar inte trä av allt, sprätta flera sömmar och sy om nåt som varken syns eller egentligen har någon praktiskt betydelse. Nå, jag ska lägga upp bilder imorgon. Och på tal om bilder, vad kul att se fler projekt här i tråden! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Nåja, i förrgår kväll så blev korgen klar. Fodret på insidan blev ju rätt så rynkigt på vissa ställen när vi spände upp tyget. Men det kommer inte att synas sen eftersom det kommer en lös, mjuk innerdel som kommer att täcka det.
Handtagen går ju att sätta in i sidofickorna då de inte används, så att de inte syns och är i vägen. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:07.