![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
|
Citat:
![]() Jag misstänker som sagt att den tråd jag använder trilskas. Minns inte just nu vad det är för märke på tråden men det är en bomullstråd. Bra idé också det med att låta nålen och tråden hänga fritt så den tvinnar upp sig. Har dock prövat det också och ändå blir det knutar eller trassel på baksidan av tyget. Tänk om det fanns kurser i handsömnad...förmodligen håller jag också nålen fel och syr åt "fel" håll. Bara att prova vidare och se om man hittar en lösning som funkar. Åter igen...tusen tack för ditt informativa svar. Mycket bra! /Helena |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Fast spelar det egentligen roll vilken riktning man syr med tråden? Om du tar ett ganska grovt garn som är Z-spunnet, och trär på nålen i ena änden, då är vridningen åt vänster. Om du sedan tar och trär på nålen på andra änden så är garnets vridning
fortfarande åt samma håll, dvs vänster. Samma om du har ett tyg med diagonala ränder; det kan du vända upp och ned och det ser likadant ut (om det inte är olika färger och sånt så klart) =) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack till alla som har hört av sig!!!
men kolla vad jag hittade här... http://www.youtube.com/watch?v=3leKwl-71Yg En film på Youtube som förklarar att om det är fukt i luften kan det trassla extra mycket med tråden vid handsömnad. och när jag tänker efter så har vi ju haft väldigt fuktigt senaste tiden. Något att tänka på... men visst är det ändå fantastiskt med internet...man får svar på det mesta. kram på er |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:50.