Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-05-30, 10:43   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad

Maken satte en skiva under/framför bordets kant så den står i jämnhöjd med bordsskivan och så en skiva framför maskinen så jag har en bit skiva framför symaskinen också. Jag har ett gammalt köksbord till sybord så han har gjort skivor på båda sidorna på det så min D2 står också i höjd med bordet på den andra när den inte broderar. Och så blir bordet bredare och det är bra när jag ska skära till. På D2-sida så har han gjort en skiva till som jag kan ställa på den nedsänkta så bordet blir bredare och i samma höjd som den riktiga bordsskivan. Låter det virrigt??
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 09:03   #2
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad

Talking Ahaaaaaa och lite annat kring detta

Citat:
Ann-Marie skrev: Visa inlägg
.Låter det virrigt??
Jepp!! men jag tror att jag fattar! Jag läste även runt lite på andra sidor och fick då reda på att tex den maskinen jag har mår bra av att vara "tiltad" eftersom den är semiproffesionell... och när jag snodde lite lego, 2 pärmar och lite halkskydd under mattan samt en felsågad fönstersmygs skiva för att testa. Satte igång att sy och bara efter en stund kände jag hur axlarna sjönk ner och att jag satt riktigt bra! Hahah och knälyften hamnade plötsligt i rätt läge!!! Så nu ska jag fundera på hur jag ska göra för att skapa en smart skiva... som tillåter att tilta symaskinen och overlocken. Sen skulle jag ju vilja ha maskinerna nedsänkta som jag haft förut på ett annat bord så det är lite att fundera på Brodyrmaskinen har jag ändå inte på samma bord.

när jag läste runt så hittade jag tillochmed en produkt som tagits fram för att kunna tilta maskinen! Man tipsade även att bygga en ramp så att man har bägge fötterna på samma plats när man syr. någon hade gjort en mojäng där man skiftat av så att man kunde sy med vilken fot man ville och helst med båda. Så som man gör när man sitter på en maskin på jobb. Det ska jag titta på det med. Man snedbelastar tydligen när man syr med en fot. (jag syr med ena och sköter knälyften med den andra) Bäckenet skiftar när man har ena foten på pedalen och detta kan orsaka smärtor i korsryggen.
Man läser så mycket där ute på nätet men en del sanning ligger det nog i det hmm

Jag har både värk och nedsatt koncentrationsförmåga och en hjärna som har för vana att bli trött mitt ialltihopa (har en hjärnskada) så jag blir trött snabbt och syr i korta pass om jag sköter mig... men oftast så vill man ju bli klar och då syr man ihop frambyxan med ärmen på tröjan VIIIIILAAAAAA är bra för alla framför maskinen!

Men Ann-Marie.. kanske en liten bild på ditt förvirrade bord skulle ge mig lite inspiration! Innan jag sågar itu mitt.

ska ta lite bilder på min lilla test av det hela om en stund! Hoppas jag...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 11:07   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad

Hej
Här är en bild på ena sidan av bordet. Det är en gammal bild så min D2 har inte blivit nedsänkt än på den andra sidan. Och de där grova grejorna som maskinskivan vilar på är bytta till tunnare, de där tog i på ovansidan på låren.
http://home-and-garden.webshots.com/...12224424DoQQTt
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 15:20   #4
silla silla är inte uppkopplad

Jag har skaffat ett höj- och sänkbart bord så jag kan välja att stå eller sitta och arbeta. Ett fantastiskt hjälpmedel också vid mönsterritning och tillklippning.
(Går att hitta på blocket till hyfsade priser ibland, framför allt runt storstäderna.)
silla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 20:54   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad

De som vill ha bra ergonomi skall bestämt undvika moderna symaskiner eftersom man får sämre uppsikt över och runt och BAKOM nålen, och därmed kan man inte fritt välja höjd utan måste nöja sig med det som gör att man SER nålen med.

Äldre symaskin har "rakare" front, man ser trådens hela bana och det är inte så mycket skillnad mellan frontens mest utbuktande punkt och nålens punkt. Men på moderna symaskiner göms gärna trådens bana bakom plast och plast kan bukta ut ganska mycket så att nålen hamnar ganska LÅNGT bak.

Industrisymaskiner är ungefär mer som gamla symaskiner.

Med gamla symaskiner pratar jag symaskiner från 50-talet ungefär och tidigare. Då trådens hela bana färdas utanpå symaskinen. Halvgamla brukar vara OK också, men de riktigt moderna brukar vara helt åt h-vete. (tänk och jämför, var är frontskalens "främsta" punkt och jämför med var nålen är)

Brothern jag har är HELT galet.

Jag har filtplattor under mina symaskiner (sådana som man sätter på möbler) för att göra det tvärtom mot vad de brukar vara: för att jag lätt skall kunna flytta på dem runt på bordet för att få optimal läge vid sömnad. Är maskinen rejäl så är det inga problem med att ha filtrundlar under. Kanske om man har en som väger ingenting kan den kanske skutta runt, men jag har inte haft problemet med mina 4 maskiner. Jag skulle inte kunna fixera positionen (medelst nedsäkning) för jag är sån som inte kan bestämma mig. Och det blir FÖR lågt då.

Kanske skulle jag vilja kapa av ca 3 cm från basen på min pfaff 332 men det låter inte sig göras. (pga att jag flyttar runt på grejerna... och pga att alla delar samma bord)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 21:41   #6
ekr ekr är inte uppkopplad

Här finns en bra beskrivning på ett "nedsänkt" bord!

/ Eva
ekr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 21:50   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Designsinnet i mig gråter lätt när jag ser att de sågat itu en skiva med VirrVarr-mönster på för att ha det som inre och icke synlig hylla.

Om jag haft 30+ kvadrat syrum så skulle jag nog ha 1 bord där jag kan ha nedsänkt symaskin, då blir det nog någon rejäl symaskin som ÄR gjort för sådant. Industrimaskin eller Pfaff 130-230. Då får själva bordskivan vara högre så det inte blir så lågt alltihopa och man får rygg som ser ut som Quasimodo. Och inbyggd stor fotplatta. Hatar att jaga små pedaler.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
ergonomi

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:48.