![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Dammönster 1930,- 40,-50 talskläder sökes.
Dam-mönster från 1930,-40,-50 talet söker jag.Är det någon som kan tipsa mig om vart jag kan köpa klädmönster?
Har kollat Burda, Buttrick, McCall, New Look, Neue Mode, Simplicity, Vouge, Har ett jättefint rött tyg med vita prickar som har ett fantastiskt fall. Lika so ett Auberginfärgat tyg. Samt söker sjömansklänning, sjömansblus och byxa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Titta i Secondhandbutiker, de brukar ha en hel del äldre mönster.
Även på Tradera brukar det kunnas finnas. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Titta på;
momspatterns.com sew-retro.com www.sovintagepattern.com www.yourpatternshop.com Kanske du kan hitta något där. Lycka till. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Vogue och jag tror även MCall har vintage collectioner, där i alla fall vogues är gamla mönster som anpassats till dagens storlekar
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej, Hej!
Tack snälla ni för hjälpen. Är det ngn fler som har tips så mottages de gärna. Du skriver att Vouge och McCalls mönster är anpassade till dagens storlekar. Hur var de i storlkek förr. Har varit in och tittat och gått igenom alla tips. De mönster som jag velat köpa har varit slut. Funderar på en del. Men de skulle ha så dyra en del. Berätta på vilka sätt de gamla mönstren skiljer sig mot de nya? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Damerna hade andra figurer förr i tiden. Kolla viktorianska mönster från Harpers Bizarre ser du att kvinnorna var kortare, hade mindre midja och förhållandevis mer byst och höft. Och överhuvudtaget var smalare.
[Raderat av Forumsvärd] Senast redigerad av Jimipe den 2010-03-03 klockan 12:46. Anledning: Följd av tidigare radering |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ok. Mönstren som finns till salu här på Sysidan är
inte i rätt storlek. Vill helst ha i rätt storlek Måste spara på min förmåga. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Men det behöver inte alltid vara till nackdel att det är gammaldags snitt för om man vill ha vintagekläder så brukar man också vilja ha snittet från dåtiden.
![]() En nackdel med gamla mönster är annars att de brukar bara ha 1 eller kanske max 2-3 storlekar per påse, lite mer chansning när man köper. Lycka till, gumpan! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Näe, precis Ichigo, det är de gamla snitten som jag är ute efter. Dem kan jag sedan använda i moderna kläder. Jag tycker att dessa gamla kläder är så vackra. Vill så gärna ha från originalmönster.
Jag måttar och kollar alltid mönstren mot verkligen dvs jag. Det är ett måste. Det är som skönt ändå att rita om och ändra så lite som möjligt. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:25.