![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Lite utanför ämnet, men jag har ingen förståelse för folk (gifta) som har skilda ekonomier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag är lite nyfiken, har ni gemensamma konton och kort till samma konto? Eller är det bara i ord som ni säger att ni har gemensam ekonomi? Typ "du betalar det här så betalar jag det här"
Vi är bara sambor, men snart blir det ganska ojämnt i och med att jag blir utförsäkrad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Två konton - två kort.
Jag betalar räkningar från mitt konto, hustrun betalar det vi handlar på sitt kort. På våra resor använder jag mitt kort. Däremellan skyfflar vi pengar hit och dit efter behov. Det betyder att inget är hennes och inget är mitt. När inköp görs, görs de i samråd oavsett om vi ska investera i en ny osthyvel eller hyra en bil i USA. Ibland har hon bättre känsla, ibland jag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ok.
Ja. Hur gör man om man går ut och hittar tyger man vill ha. ![]() Känns att det blir mer bråk! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
Ichigo... Om jag vill ha tyg eller något annat så får jag fråga om det är ok. Om min man ber mig vänta eller avstå så gör jag det utan bråk. Känns onödigt att bråka om en sådan sak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Vi har också gemensam ekonomi men med varsitt lönekonto. Jag ser till att alla räkningar, lån och övriga utgifter blir betalda med våra gemensamma inkomster.Efter det har vi båda pengar kvar på våra egna konton, som vi gör vad vi vill med. Det fungerar för oss.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag har för mig att det i äktenskapsbalken finns inskrivet att makar skall leva på samma ekonomiska nivå. Är man sambo får man passa sig för då kan man stå där med sitt tyglager och sina kaffekoppar när han betalat möbler, bil och hemelektronik.
Smyger man med inköp av vad det än må vara så har man egentligen börjat fundera själv över om man har ett osunt köpbeteende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Det har nog att göra med HUR man betraktar pengarna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:59.