![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
![]() Jo, kanske har jag instruktionsboken - min mamma hade en äldre
Husqvarna modell 12 från början av 1940-talet (den var svart och hade ingen lampa) och instruktionerna var så roliga att jag sparade dom tillsammans med de extra pressarfötterna som hon hade kostat på sig. Hennes maskin var både trampvänlig och elektrisk! Wow!! Modell 12 kom i en massa olika bokstavsbeteckningar som CB, HR, VS. Titta efter vilken bokstavsbeteckning din har. Kanske kan du använda instruktionerna, om du mailar din adress till mig så fixar jag en kopia. Kan du inte använda den så är det i varje fall en rejäl nostalgitripp! Din maskin är helt otroligt bra och stark som en vacker Ardennerhäst. Taylor är ett perfekt namn på damen! Här är ett utdrag till från ett av mammas häften: "Kvinnan måste övervinna sin likgiltighet för allt som har att göra med maskiner, hon borde lära sig i stället att göra de till sina lydiga slavar och utnyttja dem till alla delar" ----------- You've come a long way baby! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej
grattis till ditt köp. Jag själv har en Singer 402 från -60 talet, älskar den maskinen och oavsett vilka andra jag provar så är hon min favorit. Har sytt allt från underkläder till brudklänningar- pälsar ...och aldrig att det är för svårt för henne. Ang instruktionsbok så hittade jag en sida där man kan köpa gamla instruktionsböcker, såg att de hade huskvarna 12 för 50 kr länk till sidan: http://www.provet.se/shop/mapp04/default.asp?grupp=4 lycka till och njut av maskinen |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag har också en 50-talare, en pfaff 332. Och ja precis som ni säger, maskiner var tillverkade för att hålla. De håller säkert till nästa 50-tal också och kanske mer.
Och ja, går som smör. Man kan sy med alla möjliga material, alla möjliga tråd, nålar, lite slitna går bra ändå... Acceptansen var större... Dagens maskiner är SÅ tokigt extremt kräsna. Om man bara sytt på moderna maskiner vet man inte vad man missar. Som jag, tills jag skaffade min gamling och jag förstod skillnaden.. åh. Och med gamlingar menar jag symaskiner från 50-talet eller tidigare. ![]() Jag menar, du kan inte precis sy med en uddstött nål och björntråd på 5 lager läder med dagens maskin! ![]() Det finns bra maskiner av dagens, men som sagt går inte jämföra med gamlingar... Man KÄNNER skillnaden i maskineriet.. Det glider så fint... Och sedan finns det folk som byter in dessa kära gamlingar för att få en plastsymaskin... Sämsta affären någonsin, men vi andra blir glada för vi kan få köpa gamlingen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
ÅÅÅ en sån här lärde jag mig sy på :-))) mamma hade en, ända tills på mitten på 90-talet tror jag...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Min äldsta maskin, och en av mina absoluta favoriter någonsin, är min Singer 201K tillverkad 1938. Den är så stabil och kan sy i vad som helst utan problem. Just nu syr den dock inte alls, eftersom jag misstänker att elkablarna är lite skadade, så jag måste låta någon se över den innan jag vågar koppla in den igen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Jag har precis köpt en sådan. Hittade instruktion som pdf här nedan,
den sidan som hänvisades till tidigare, verkar borta? Så kul det ska bli. Min bonusson på 26 år köpte en likadan. ![]() http://klausen.no-ip.org/mediafiler/...klass%2012.pdf Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hej!
Jag får säga emot trådens ämne. Äldsta eldrivna symaskin på hela Sysidan är Elna nr 1 (gräshopparen) https://elnagrasshopper.files.wordpr...12/dpp_411.jpg MVH |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Citat:
Ganska säkert finns det äldre fungerande symaskiner som drivs med elektricitet. Det var inte ovanligt att trampor eller handvevar ersattes med en separat elmotor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
Citat:
Jag vet att det finns elsymaskiner från betydligt tidigare än min, men inte på Sysidan ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
Citat:
Se t.ex. vad Dahlia och gavagai skriver om sina maskiner. För den som vill veta mera om sina symaskiner tillverkade av Husqvarna i Husqvarna finns det fakta och bilder i den här länken http://www.heltborgfoto.dk/husqvarna_modeller.htmhttp://www.heltborgfoto.dk/husqvarna_modeller.htm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
Citat:
De andras inlägg hade jag inte läst och under de åren jag varit medlem här har jag inte träffat på någon eldriven symaskin från början på 1900-talet. jag vet inte vad du tjänar på att skriva elakt här. Senast redigerad av EsNadisys den 2017-05-06 klockan 17:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:21.