![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Forumvärd
|
Del 13 står det att det är baksidan.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Fort och fel här
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Forumvärd
|
Precis som vi lyckades göra förut...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Frankenstein still going strong! Håller nu på och justerar del 12, vilket vi numera är överens om allihop att det utgör framstycket både för höger och vänster sida.
![]() Mönsterdelen är förlängd, vecken flyttade och utdragna en bit, nålade på plats och nu ska jag provtråckla vecken. Röda vecket med blått x i toppen utgör bröstvårtan så vecket ska ju sluta en bit innan det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Okej, nu har jag kommit så långt att jag börjat sy delarna i provtyg. Det är samma tyg som den riktiga klänningen ska sys i, d.v.s. polyester taft. Problemet nu verkar vara att tyget inte låter sig pressas hur som helst. Det blir väldigt mycket luft i sömmarna. Har kallpressat med både fingrar och strykjärn men det funkar inte tillfredsställande. Provströk med värme, både som nylon och lite varmare, utan ånga men då läckte strykjärnet bara vatten.
![]() Sömsmånen är nedklippt (etappklippt) på foderdelen och bara något trimmad på yttertyget. Vad göra? Brukar man behöva en stickning för att sömmen ska hålla sig slät? Bilden visar vändsömmen vid ärmhålet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Forumvärd
|
Fungerar det inte att pressa så finns det inte så mycket kvar mer än att sy en stickning. Tyvärr... :/ såvida inte någon annan har en idé. Men, har du provat med samma värme som tyget faktiskt tålde men med ånga? Vatten brukar hjälpa, även när det gäller syntetiska material.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hemligheten är att konservera värme och fukt i tyget vid pressning. Det gör du genom att trycka på sömmen efter press med en träbit, exepelvis en olackad klädborste eller baksidan på armstocken. Värme och fukt tränger in i trät och pressen blir väldigt fin och varaktig.
Funkar inte det så prova en remsa av sånt fuskfållvliseline som är kletigt på båda sidor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag var lite stursk och krämade på med värmen och chansade utan pressduk. Det är ju ändå ett provplagg!
![]() Det verkar funka, nu är frågan bara om pressningen håller eller om sömmen/tyget kommer att resa sig igen om en stund. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:41.