![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Som tråcklad ser den ut så här:
De två orangea prickarna (på tejpen) är vad jag gissar på en bättre placering av insnitten. Det stora orangea v:et är, i mitt tycke, överflödigt tyg som står ut från ärmhålan. De diagonala insnitten skulle behöva flyttas något nedåt och åt höger. Kan det stämma? Borde jag överväga att ha tre diagonala insnitt på stycket, nr 14, istället för två? På bilden som hör till mönstret ser det faktiskt ut att vara 3 diagonala insnitt men det finns inte utritat på mönsterarket. Här syns det också tydligt att trådmarkeringen på del 14 inte stämmer med de övriga som pekar rakt uppåt. Ska det vara så eller tror ni det är fel i mönstret? Snart är det så mycket bilder att det kan bli en tutorial när vi är färdiga! Fast den kommer ju bara att passa min byst. ![]() "Bombar" med inlägg just nu eftersom sonen sover middag och då får jag passa på att knäppa bilder och mäta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Forumvärd
|
Har du förlängt livet så att bystpunkten hamnar rätt i höjdled nu? Och, har du sett till att avståndet från bystpunkt till nederkant stämmer? Om inte, börja med att ordna det.
Lägg sedan till ett insnitt från bystpunkten (där du tror att den ska vara) och ta in så mycket du behöver för att underbystmåttet ska bli okej. Tråckla sedan ihop och se hur det ser ut vid ärmhålan och i sidosömmen. Om du fortfarande har för mycket tyg där, klipp upp ett insnitt och flytta det eventuellt till sidosömmen. Hänger du med? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Forumvärd
|
Och, ja, som sagt så tror jag att trådriktningen är fel. Eftersom tyget ändå är så stumt så lägg trådriktningen så att det ser bra ut helt enkelt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Lite O.T
Vad roligt det är att se er jobba "tillsammans" på avstånd. Ploppan, du har rätt det blir ju en hel tutorial när ni är klara. Jimipe, vad kunnig du är! Roligt att du delar med dig av din kunskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
![]() Är ju ganska envis av mig men det här var svåra saker. Önskade att jag haft någon vettig bok med lite bilder...eller åtminstone en provdocka. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ploppan:
Du kanske borde köpa denna bok: http://www.cmgarment.nu/inger-oeberg...amklaeder.html Tror att om du bara får det att funka med den här klänningen så kommer du att sy mycket mer åt dig själv.¨Jag har lite svårt att hitta kläder till mig själv ute i affärerna och jag syr nästan alla mina kläder själv numera. Man blir lite bortskämd med att det sytt efter ens egna mått. Så jag hejar på dig härifrån sthlm ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Forumvärd
|
Tack från mig också gullum, för berömmet.
![]() ![]() Det du kan göra när du gjort insnittet ner till underbystlinjen och klippt upp insnittet mot armhålan är att du helt enkelt flyttar det insnittet till sidosömmen. Du kan visserligen ha det mot armhålan, men, jag skulle misstänka att det lär se snyggare ut om det är vågrätt. Klart att du inte ska ge upp! ![]() ![]() Nej, jag förstår det inte heller... Framför allt inte med tanke på att snittet i kupa är C/D och inte B, och då tittar man i allmänhet bara på de storlekarna kvinnor uppger och inte de faktiska. Å andra sidan är det också intressant att man om man är drar 65 i bandvidd (motsvarande stl. 34 som ändå är rätt vanlig) inte förväntas ha större byst än en A-kupa... Både underklädesvärlden och klädvärlden är rätt galen gällande storlekar. Och, apropå sådana saker och annat OT, har du spanat in kläderna på www.bravissimo.com? Om man nu inte orkar sy allt (och har turen att inte vara för liten i midjan) så är det ändå hyfsat prisvärt och åtminstone hyfsat anpassat för en större kupstorlek. ![]() Och just det! Vi bor tydligen i samma stad också... :P Snart känns det som om jag känner tillräckligt mycket folk häromkring för att dra igång en syjunta i att göra mönster och förändra mönster för "okonventionella" kroppar. :P |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() ..... är jag av er konversation. vad dultiga ni är, båda två på att beskriva problem/ lösningar.
mycket intressant o nyttigt!! man tackar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() fingrarna lyder visst inte... skulle stå DUKTIGA, så klart o inte dultiga...
gonatt |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Så roligt att följa er. Det går att beskriva saker via text. Jag hejar på er båda o hoppas snart få se klänningen sitta som en smäck.
Själv har jag haft problem att få byxor att sitta som dom ska men med hjälp från en här inne så har jag fått till ett grundmönster som jag använder till byxor. Hade problem att få grenen att sitta så som jag ser ut. Lång o "gubbamage" då ska plötsligt låren vara sååååå stora.. Ibland undrar jag hur dessa människor ser ut som dom gör dom stora stl till! Heja heja jobba på för jag tror resultatet blir sååååå bra. /Lena |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Ja jösses! Helst plötsligt börjar jag tänka på "Frankensteins Monster". Inte för att jag inte gör några framsteg utan snarare för att det är lappat, lagat, ändrat och flyttat på samma mönsterbit.
Del 14 börjar se vettigare ut, nu ska jag försöka trixa med nr 12. Efter det så kommer jag nog inte så mycket längre med mönsterpappret utan får nog övergå till taften. Den var som sagt billig. Hade ingen aning om att det var så svårt och jobbigt att få ihop en klänning när man har stor byst. ![]() Livet är förlängt, har också snott 1 cm av sömmen uppe på axeln. Kommer troligtvis att behöva ett litet insnitt vid armhålan men jag tänkte att jag lugnar mig med den biten lite och ser om jag behöver pilla lite med ärmhålet också. Tack för all hjälp jag får av dig! Utan din hjälp hade jag gett upp för längesedan, nu känns det som jag delar mitt vanvett med någon som inte ger upp så lätt när man inte passar i konfektionsstorlekarna. Fattar faktiskt inte hur mönstertillverkare kan utgå från att en kvinna som drar stl 48 över bysten har B-kupa. Självklart finns dom men sannorlikheten borde peka på större kupor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Jag tror faktiskt att trådrakt ligger rätt på bild 14. Delen ska ju draperas/veckas och då hamnar ju v ringingen rätt och ska ta emot belastning. Så tror jag även att mönsterbit 13 är det undre delarna som man sen draperar på med nummer 12 och 14. Så rimligt är att ändra bystmått och insnitt på del 13 och öka vidden på delarna 12 och 14.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Forumvärd
|
Delfintua: Vi löste problemet. Det visade sig vara fodret, som därför skulle vara åt andra hållet. Yttertyget har trådraken lodrätt, oavsett drapering.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Vad gör ni då med mönsterbit nr 13? Som jag tror är hela frampartiet och därefter mönsterbit 12 och 14 på höger respektive vänster sida.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Forumvärd
|
Del 13 står det att det är baksidan.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:26.