Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-19, 08:42   #1
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad

Jimipe: det ser svårt ut att flytta inprovningarna (vecken över bysten). Båda framstyckena är ju flikiga för att nederdelen ska bli rak när man lägger ihop vecken. Höger och vänster sida är inte likadana.
Tror att det är bäst att jag ritar av mönstret ytterligare en gång - har bara ritat av överdelarna hittills tack och lov. Det är nog bäst för mig att behålla det första, tråcklade mönstret för att kunna jämföra.

Ska ta nya tag idag och mäta på mönsterdelarna enligt dina förslag ovan.

(Undrar om jag borde flytta tråden till "kläder" nu när jag kommit lite längre?)
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 11:35   #2

Delarna som utgör framstycket är nr 12 och nr 14. Det verkar som om det är nr 14 (min vänstra sida) som ställer till mest problem. Den delen är också den som har stängda/slutna inprovningar (sys i en spets).

Trådriktningspilen känns också som den är fel utritad. De andra delarna, nr 12 och 13 pekar åt samma håll när jag tråcklar ihop delarna men nr 14 pekar snett uppåt. Hade mitt tyg varit mönstrat hade det blivit jättefel.

Jag har mätt min bysthöjd (från axel t bröstvårta) och får 32 cm. Mäter jag på mönstret blir det 27,5 cm (nästan de där 5 cm jag nämnde tidigare).
I min bok "Sy kläder" av Linda Gibson står det att man mäter från axelsömmen vid halsen till bystens högsta punkt. Mät 2,5 cm från spetsen på inprovningen och jämför med mönstret.

Vet bara inte åt vilket håll jag ska flytta inprovningarna.
Ska försöka få till en bild på själva inprovningarna också så det är lättare att komma med tips.
Bifogade bilder

Gammal 2009-03-19, 11:37   #3

Jimipe: du som är forumvärd, kan du flytta tråden till någon bättre passande kategori? Får du ändra rubriken då också? Nu har jag ju seglat iväg och är inte på tillpassning av mönstret för stor byst.
Gammal 2009-03-19, 11:45   #4

Har bara dessa skisser att utgå ifrån och ingen av dom stämmer ju med hur bystinprovningarna är ritade på mitt mönster. :P
Bifogade bilder

Gammal 2009-03-19, 12:13   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Ja, jag kan flytta och jag kan ändra rubrik. Frågan är dock om det inte vore bättre att flytta ut det som handlar om mönsterkonstruktion och förändringar till en egen tråd med en titel kring det?

Bra med bilderna, då förstår jag mer vad det är du har att jobba med. Jag antar att det inte finns några insnitt alls, mer än vecken, på delarna över bysten? I så fall så blir problemet egentligen att du har så stor skillnad mellan bystvidd och ub-vidd att det inte går att ta in det bara genom vecken. På en B-kupa går det, men inte på en G-kupa.

Börja med att länga mönstret. Prova det ihoptråcklade på dig och se var någonstans de 5 centimetrarna saknas. Jag gissar på att det är strax över bystpunkten du behöver lägga till dem. Se även till att kolla om du behöver lägga till längd under bystpunkten.

Sedan skulle jag rekommendera att du behåller vecken som de är. Lägg istället till ett insnitt rakt under bystpunkten där du tar in så mycket du behöver för att komma ner till rätt underbyst-mått. Blir det fortfarande konstigt med veck och sådan, lägg även till ett bystveck i sidan.

Jag skulle tippa på att trådriktningen är fel på del 14, åtminstone med tanke påd e förändringar du lär behöva göra. Strunta i det, ditt tyg är tillräckligt stumt ändå, och lägg ut mönsterdelen på det sättet som känns bäst...
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 12:59   #6

Har försökt fixa en bild på hur mönsterdelen ser ut i "original". Det var svårt att få det tydligt.

Ja, du får gärna bryta ut de delar som du anser behöver flyttas.
Bifogade bilder

Gammal 2009-03-19, 13:16   #7

Som tråcklad ser den ut så här:

De två orangea prickarna (på tejpen) är vad jag gissar på en bättre placering av insnitten. Det stora orangea v:et är, i mitt tycke, överflödigt tyg som står ut från ärmhålan.
De diagonala insnitten skulle behöva flyttas något nedåt och åt höger. Kan det stämma? Borde jag överväga att ha tre diagonala insnitt på stycket, nr 14, istället för två? På bilden som hör till mönstret ser det faktiskt ut att vara 3 diagonala insnitt men det finns inte utritat på mönsterarket.

Här syns det också tydligt att trådmarkeringen på del 14 inte stämmer med de övriga som pekar rakt uppåt. Ska det vara så eller tror ni det är fel i mönstret?

Snart är det så mycket bilder att det kan bli en tutorial när vi är färdiga! Fast den kommer ju bara att passa min byst.

"Bombar" med inlägg just nu eftersom sonen sover middag och då får jag passa på att knäppa bilder och mäta.
Bifogade bilder

Gammal 2009-03-19, 19:00   #8
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Har du förlängt livet så att bystpunkten hamnar rätt i höjdled nu? Och, har du sett till att avståndet från bystpunkt till nederkant stämmer? Om inte, börja med att ordna det.

Lägg sedan till ett insnitt från bystpunkten (där du tror att den ska vara) och ta in så mycket du behöver för att underbystmåttet ska bli okej. Tråckla sedan ihop och se hur det ser ut vid ärmhålan och i sidosömmen. Om du fortfarande har för mycket tyg där, klipp upp ett insnitt och flytta det eventuellt till sidosömmen.

Hänger du med?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:27.