![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Maskinbrodyr på markisväv, hur?
Jag är ny här, och har haft min Janome MC 11000 knappt en vecka. Idag tänkte jag brodera ganska stort på snyggt grå markisväv som jag skall sy en tygkasse av, men det känns som att det krånglade mer än det borde.
Första försöket, kassens blivande ena sida, gjorde jag med löst liggande mellanlägg under ramen (stick-vlies), Janomes röda nål (provade lite med jeans-nål utan större skillnad), R-A brodertråd och Brother undertråd. Andra sidan provade jag med påstrykbart mellanlägg, ganska tunt, som inte fastnade på den teflonbehandlade markisväven, men jag hade gjort den stor nog att spänna fast både väv och mellanlägg i ramen. Bägge sidorna broderades med största ramen jag har, ram SQ, 200 x 200 mm. Motiven hade jag själv skannat och fixat i Digitizer Pro. Det som hände var att tråden gick av flera gånger, det verkade som att tråden liksom fastnade i sig själv, i tråd i underarbetet, och precisionen blev inte riktigt som jag hade hoppats heller. Dessutom bullade tyget upp sig lite inne i ramen båda gångerna, trots att det var helt spänt när jag började brodera, och det kan nog ha inverkat på precisionen. Har ni några tips om hur jag borde gå tillväga för att få bästa resultat på ett så fast och styvt tyg som markisväv? Den röda nålen verkar klara av tyget bra, jag funderar på om jag kanske borde ha använt klistrat mellanlägg. Vad tror ni? Någon annan som har provat markisväv? Förresten, ett tidigare problem, bland det första jag broderade var en liten ödla/kameleont som jag gjorde med Gütermann grönmetallic-tråd på bomullstyg med klistrat mellanlägg. Där gick tråden av mest hela tiden, och det kändes som att det blev klistrigt på nålen. Jag har senare kunnat använda klistrat mellanlägg utan problem, men jag har inte provat metall-tråden igen. Är det ett känt problem att få metalltråd att fungera med klistrat mellanlägg? |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:22.