Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2005-12-29, 21:54   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Angry Aargh! Jäkla storlekar!

Ska sy ett par byxor från simplicity, ett mönster som jag hittade på en utförsäljning. Inget konstigt med det. Men nu måste man ju välja storlek på det hela, och det finns ingen tabell "mät dessa mått och jämför med tabellen för att få din storlek". Nejdå, det står bara en lista på de storlekar som mönstret innefattar, amerikanska, spanska och franska storlekar. Jag är runt 38-40, och tittar på de europeiska storlekarna. Men... hör och häpna! 38 på spanska är 12 på amerikanska, men 38 på franska är 10 på amerikanska!

Till detta hör också att jag sydde en kappa från ett annat av Simplicitys mönster, nr 5380. Där fanns en baksida som man kunde mäta ifrån och jämföra med en tabell. Jag valde glad i hågen 40, men var sedan hastigt och lustigt tvungen att sy ner den till en 36:a, eftersom min kompis som är ett par storlekar större än mig passade i den medan den såg ut som ett tält på mig. *sur*

Så. Är man en 36:a, en 38:a eller rentutav en 40? Enligt höftmåttet på mönstret till kappan är man tydligen en 44:a också... *suckar*

Någon annan som också måste ta den långa vägen och mäta direkt från mönstret för att få rätt?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:19.